actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2015, 12:23
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Onze kinderen zijn minder tevreden dan westers gemiddelde

Belgische jongeren zijn minder tevreden dan de Nederlandse of Spaanse kinderen, en minder dan het westerse gemiddelde. Dat blijkt uit een nieuwe OESO-studie, die peilt naar de levenskwaliteit in 34 landen.

De OESO maakt om de twee jaar een balans op van de levenskwaliteit in haar 34 landen. Ze peilt daarbij naar indicatoren als werkgelegenheid, gezondheid en veiligheid, en voor het eerst ook naar welzijn bij kinderen.

Als het gaat over het beschikbaar inkomen per kind, het hebben van werkloze ouders of last van milieuvervuiling, scoort België bovengemiddeld. Maar wanneer 11-, 13- en 15-jarigen moeten aangeven hoe slecht of perfect hun leven is, scoren we lager dan het OESO-gemiddelde, lager dan Nederland en ook lager dan Spanje.

Angstcultuur

"Ik krijg nu al telefoontjes van ouders die bang zijn dat hun zoon of dochter, die op een paar toetsen minder scoort, zal blijven zitten. En we zijn nog maar oktober!" Marijke Bisschop, een Nederlandse pedagoge die in België werkt, is niet verbaasd dat Belgische kinderen niet zo tevreden blijken.
Marijke Bisschop, een Nederlandse pedagoge die in België werkt, is niet verbaasd. "In Nederland heb je een praatcultuur, in België een angstcultuur. Dat maakt het moeilijk om tevreden te zijn."

Volgens psychologe en onderzoekster aan de UGent Anne Hublet leggen onze kinderen de lat hoger. Ze verwijst naar de gezondheidsbevraging. "Daaruit bleek dat de Vlaamse kinderen zichzelf veel minder gezond vonden dan de Nederlanders, terwijl die laatste groep evenzeer toegaf te drinken en te roken. Die kritische houding beïnvloedt hoe zulke vragenlijsten ingevuld worden."

Bron:

de morgen (15/10/15 om 8:02u) http://www.demorgen.be/binnenland/o...delde-a2490733/

Eigen mening:
Ik ben niet verbaasd door de resultaten van dit onderzoek. Vandaag de dag leven jongeren in een complexe wereld. Het is voor hen moeilijk om aan al de verwachtingen te voldoen die van hen geëist worden, zoals het ontwikkelen van een creatieve en interessante persoonlijkheid, het behalen van een merkwaardig diploma,…. . Ik denk dat de maatschappij harder moet inspelen op deze leefgroep. Jongeren zouden meer moeten betrokken raken bij wat er speelt in een samenleving. Geef hen de kans om ook hun mening te zeggen! Als ze zich verbaal beter kunnen uitdrukken dan gaan ze automatisch beter in hun vel zitten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2015, 15:28
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
Het is natuurlijk zo dat in ons onderwijssysteem de lat heel hoog gelegd wordt. België staat vooraan op de wereldranglijst wat onderwijs betreft, zeker op het vlak van wiskunde. Dit blijkt uit het PISA-onderzoek.
Zoals Evelien zegt, is het voor de jeugd moeilijk om aan alle verwachtingen te voldoen, de druk is immers hoog. Toch denk ik niet dat men dit moet veralgemenen en stellen dat Belgische jongeren minder gezond zijn… De tijd van zwijgen en knikken is volgens mij wel gedaan. Jongeren durven meer en meer hun gedacht zeggen. Voor zover ik opmerk, zien de meesten er niet écht ongelukkig uit.
De resultaten van het hierboven vermelde onderzoek lijken mij dan ook ietwat overdreven. Wie werd er bevraagd? Waar en in welke omstandigheden gebeurde de enquête (in grootsteden) ? Kan men spreken van objectiviteit? Geeft de bevraging een realistisch beeld, want niet alle Belgische jongeren kwamen aan het woord?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.