actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2015, 18:26
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Criminaliteit daalt voor negende jaar op rij in Mechelen

De criminaliteit in Mechelen is in de eerste helft van 2015 met 11,5 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Als we naar 2002 zien, is er zelfs een daling van 43 procent. Het is het negende jaar op rij dat de criminaliteit daalt in de Dijlestad.
De politie stelde het eerste half jaar van 2015 in totaal 1.240 criminele feiten vast, dat zijn 145 feiten minder dan vorig jaar. Mechelen kende een serieuze daling bij diefstallen uit wagens (-32 %) en handtasdiefstallen (-33%). Ook autodiefstallen (-7 %), diefstallen uit winkels (-9%) en bedrijfsgebouwen (-19%) en fiets- en bromfietsdiefstallen (-12%) daalden. Er werden 166 woninginbraken gepleegd, dat zijn er twee meer dan vorig jaar.
Meer zakkenrollers
Op twee vlakken waren er in het oog springende stijgingen van criminaliteit. De zakkenrollers, vorig jaar een dieptepunt met 80 feiten, sloegen het eerste half jaar 102 keer toe. “We hebben de daling van vorig jaar niet kunnen evenaren. Dat vraagt extra aandacht van de politie. Net zoals het tweede stijgende fenomeen: diefstallen met geweld. Daarin waren er met 56 feiten achttien meer dan vorig jaar. Een aantal bendes vallen de mensen weer lastig”, zegt burgemeester Bart Somers.
De diefstallen met geweld waarbij wapenvertoon te pas komt zijn met zes feiten status quo gebleven. “Zes te veel maar niet dramatisch. Bij de gewone diefstallen met geweld is er een stijging met bijna één derde. Een fenomeen dat we zeker moeten bewaken”, vindt korpschef Yves Bogaerts.
Georganiseerde groep
Het verhoogde aantal zakkenrollers is volgens de korpschef te wijten aan een georganiseerde groep die actief is in Mechelen. “Wat ook opvalt is dat dit fenomeen zich niet langer voltrekt op de zaterdagmarkt, maar dat ze hun werkschema verlegd hebben naar alle dagen in de week, vooral ’s avonds. Daar gaan we zeker op inspelen”, zegt Bogaerts.
Burgemeester Somers is blij met de balans van de cijfers en wijst naar het uitstekend werk van de politiediensten, de preventie die wordt gevoerd, de alertheid van de burgers zelf en de mentaliteitswijziging in de stad zelf die zich blijft doorzetten.

Bron: (14/10/2015 Gazet Van Antwerpen)
http://www.gva.be/cnt/dmf20151014_0...rij-in-mechelen

Mening:

Mechelen is een stad waar veel verschillende nationaliteiten voorkomen. Veel mensen denken dat buitenlanders, vooral Oostblokkers of Afrikanen veel rondhangen in een stad en vernielingen aanrichten aan gebouwen of monumenten. Met dit artikel hoop ik dat mensen de immigranten ook eens vanuit een anders perspectief gaan zien want dit is alleen maar positief. De laatste jaren/weken zijn er veel buitenlanders aangekomen in België en de criminaliteit blijft dalen in de stad Mechelen. Zo zie je maar dat veel mensen een verkeerde indruk kunnen hebben. Wat ik ook wil onderstrepen is het goede werk van de politie in Mechelen. Zij zorgen natuurlijk ook voor het dalende cijfer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2015, 20:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Criminaliteit daalt voor negende jaar op rij in Mechelen

Dit vind ik leuk om te horen. Als er criminele feiten gebeuren zien we het vaak meteen in de media verschijnen, wat ervoor zorgt dat we ons onveilig gaan voelen op straat. Daarom ben ik ook blij dat dit artikel verschenen is. Als de criminaliteit de komende jaren steeds zal blijven dalen, denk ik dat de inwoners uit Mechelen zich automatisch veiliger zullen voelen. Net zoals Wout denk ik dat de politie hiervoor in de kijker gezet mag worden, want zonder het goede werk van de politie zou de criminaliteit niet gedaald zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.