actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2015, 19:49
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Belgen weg uit Nederlandse gevangenis

Eind volgend jaar stopt de Belgische regering met de huur van de gevangenis in Tilburg. Tegen 31 december 2016 zullen alle Belgische gedetineerden naar ons land zijn teruggekeerd. De gevangenis in Tilburg gaat dicht.

België huurde de Nederlandse instelling sinds 2010 wegens een plaatsgebrek in de Belgische gevangenissen. Maar intussen is de situatie veranderd. De overbevolking in de Belgische gevangenissen is het laatste jaar sterk gedaald, onder meer omdat enkele nieuwe instellingen zijn opengegaan zoals in Beveren. Daardoor zijn er veel extra plaatsen bijgekomen.

Dat de samenwerking met Tilburg ging stopgezet worden, was daarom eerder al duidelijk.

Afgelopen juli besliste de ministerraad nog de huur van 500 cellen in Tilburg met een jaar te verlengen, tot eind 2016. Voor het laatst, blijkt nu, want Justitie werkt aan een uitstroomscenario opdat er tegen dan geen enkele Belgische gedetineerde meer in Tilburg zal zijn. Dat bevestigt het kabinet van Justitieminister Koen Geens (CD&V).

Als gevolg daarvan sluit de inrichting. Volgens het Nederlandse ministerie van Veiligheid en Justitie wordt voor zo veel mogelijk van de ongeveer 400 medewerkers een passende baan gezocht. Het personeel van het complex in Tilburg is eerder op de dag ingelicht.

België is niet het enige land dat cellen huurt in Nederland. De Noren sturen sinds begin september gevangenen naar Veenhuizen (Drenthe).

(Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151012_01915103 )

Eigen mening: Ik vind het heel goed dat de gedetineerde naar België komen omdat het een probleem is van ons land is. Ik zeg niet dat ik het niet goed vind dat ze een gevangenis huren, maar het kost natuurlijk meer voor de staat dan de gevangenen in eigen land te plaatsen. Het feit dat het aantal gevangenen aan het dalen is heeft volgens mij een positieve kant en een negatieve. Aan de ene kant kan dat beteken dat de criminaliteit een het dalen is of dat er meerdere mensen hun straf ontlopen of niet gepakt worden. Hiermee bedoel ik dat het aantal criminaliteiten het zelfde blijft maar de arrestaties dalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.