actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2015, 10:38
Charlien.Me*us Charlien.Me*us is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 9
Vroedvrouwen pleiten voor bevallen met lachgas

Een opmerkelijke pleidooi van de Vlaamse Organisatie van Vroedvrouwen (VLOV). Zij pleiten in verschillende media voor het gebruik van lachgas in de verloskamer.

In verschillende landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, is dit een populaire pijnstiller bij bevallingen. Dat zou het bij ons ook kunnen worden, geloven de vroedvrouwen. In Vlaanderen is het AZ Sint-Blasius in Dendermonde het enige ziekenhuis waar lachgas vandaag een optie is. Op alle andere plekken bevalt een vrouw ofwel natuurlijk, ofwel met een epidurale verdoving.

"Maar daar zit een hele grote stap tussen, die het lachgas zou kunnen overbruggen", klinkt het bij de VLOV. De verloskundigen halen aan dat een ruggenprik niet altijd als aangenaam wordt ervaren: soms maakt die het bijvoorbeeld moeilijk om de benen te bewegen. "Bij lachgas blijft de mama mobiel."

Vrouwen die van het lachgas gebruikmaken, doen dat via een mondstukje. Daarmee kunnen ze zelf bepalen wanneer ze het mengsel met zuurstof tot zich nemen. Als ze dat doen, dan treedt dertig seconden later een soort van beneveling op, die de pijn minder heftig maakt.

Niet alle anesthesisten zijn evenwel vol lof over het gas. Sommige stellen dat het verdovende effect vaak net te laat komt.

Bron: 27/10/'15, DM, http://www.demorgen.be/wetenschap/v...chgas-b0d812bd/

Mening:
Het lijkt mij een mooi alternatief voor de ruggenprik. Mensen ervaren hier geen pijn mee. Tenzij je het mengel met zuurstof te laat bij jezelf toedient, kan het zijn dat het gewenste effect te laat komt. Je kan op voorhand natuurlijk niet weten wanneer je de pijn gaat voelen en het is ook niet duidelijk hoelang het een verdovend gevoel geeft. Naar mijn mening vind ik dit een goed middel voor mensen die kiezen voor een natuurlijke bevalling, maar uiteindelijk zich bedenken en toch minder pijn willen voelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.