actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 19:32
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
"Vrouwen mogen nog altijd niet stemmen in Saudi-Arabië"

Vrouwen mogen nog altijd niet stemmen in Saudi-Arabië
Vrouwen zullen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 23 april in Saudi-Arabië niet kunnen stemmen. 'We zijn nog niet klaar voor een deelname van de vrouw aan de gemeenteraadsverkiezingen', zegt de voorzitter van de kiescommissie.

Abdel Rahman al-Dahmach beloofde wel dat de vrouwen binnen vier jaar in het stemhokje zullen mogen plaatsnemen. Vraag is of de autoriteiten zich aan die timing zullen houden. De stembusgang van 23 april moest in principe al twee jaar geleden plaatsvinden.

Saudi-Arabië organiseerde in 2005 de eerste verkiezingen in de geschiedenis van het land. De helft van de leden van de 178 gemeenteraden werd dan verkozen, de andere helft werd aangeduid door het bewind.

Op het internet circuleren steeds meer petities van intellectuelen die politieke en sociale hervormingen eisen in Saudi-Arabië. Ze komen onder meer op voor stemrecht en verkiesbaarheid voor vrouwen.

Terwijl het in veel Arabische landen de jongste maanden tot protesten tegen het bewind kwam, bleef het tot nu toe relatief rustig in Saudi-Arabië.

Bron: De Standaard Online

Eigen mening: Ik ga niet zeggen dat ik het 'schandalig' vind dat vrouwen nog steeds niet mogen stemmen in Saudi-Arabië, maar ik vind op zijn zachtst gezegd wel heel jammer. We moeten deze situatie immers in zijn context plaatsen, en deze context is er één waarin vrouwen nog steeds op de achtergrond staan of er zelfs in verdwijnen.
Wij zijn altijd geneigd om onze situatie als 'normaal' te beschouwen, maar we moeten realiseren dat wij het écht wel getroffen hebben. Niemand kiest op voorhand in welk werelddeel hij of zij terecht zal komen en het toeval, dat sommigen 'het lot' noemen, heeft bepaald dat wij in Europa gedropt werden, waardoor wij een heleboel positieve gevolgen kunnen ervaren.
Wij zijn het dus gewoon dat de vrouw (bijna) op gelijke voet staat met de man, of dat de vrouw toch zeker aan een stevige opmars bezig is in vergelijking met de vorige eeuw. Deze veroverde positie van de vrouw moeten we echter relativeren, want zoals blijkt uit dit artikel is de vrouwenemancipatie nog niet over de hele wereld verspreid.
Er zijn nog steeds landen waar vrouwen achtergesteld worden en waar zij bijvoorbeeld niet mogen stemmen, zoals dit in Saudi-Arabië het geval is. Zoals ik al zei, mogen we dit artikel echter niet uit zijn context halen, want zoals we kunnen lezen in de tekst zijn er pas vanaf 2005 (!!) verkiezingen! De mannen in dit land hebben dus ook nog niet zo lang stemrecht. Het is bijna een 'wonder' dat er een kans bestaat dat de vrouwen over 4 jaar ook mogen stemmen. Wij hebben er veel langer over gedaan, maar dankzij de strijd voor gelijke rechten die de Westerse vrouwen gevoerd hebben, krijgen de vrouwen in Saudi-Arabië nu ook een (snellere) kans op stemrecht, en daar ben ik zeer blij om. De democratie verspreidt zich langzaam maar zeker, hand in hand met de gelijke(re) rechten voor man en vrouw.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.