actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2007, 09:44
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Die arme rijken

Geld maakt niet gelukkig, dat is algemeen bekend. Het 'Wealth fatigue syndroom' of het 'weeldemoeheidssyndroom' werd het gedoopt en het overvalt vooral superrijken. Wie niet oppast, sleept het voor de rest van zijn leven mee.

Stop dus maar met stiekem te denken: 'Geld is toch handig', 'geld kan je gebruiken om je gelukkig te maken' of 'wat zou ik doen met tien miljoen?' Want van een bijna oneindige hoeveelheid geld kan je dus wel degelijk ongelukkig worden.

Steeds meer, duurder, sneller
"Voor de superrijken is alles binnen handbereik. Luxueus ingerichte villa's, jachten, elke auto waar ze zelfs maar van dromen en zelfs vliegtuigen... voor hen is het als speelgoed, dat hen hooguit vijf minuten kan boeien", licht psychoanalist Manfred Kets de Vries toe.

"Om nog voldoening te vinden geven ze steeds meer geld uit en steeds sneller na elkaar. Aan de lopende band nieuwe en veel te dure dingen kopen, is geen uiting van materialisme maar van verslaving. En meestal ook een poging om een depressie en verveling te verbergen."

Het geld is er, en er is zoveel dat het niet uitmaakt wat je er mee doet. Elke handeling wordt dan ook betekenisloos, het leven zinloos. Telkens moet de uitdaging groter, straffer, duurder zijn om enig effect te hebben.

Jaloezie
Een tweede factor is dat ook binnen de kring superrijken elkaar steeds de loef wordt afgestoken. Je buurman heeft een groter jacht, je beste vriendin drie badkamers meer¿ en zo blijf je je voelen alsof je niet mee 'kan', alsof je achterblijft. Hoewel deze mensen objectief bekeken véél hebben, zijn er altijd mensen die méér hebben dan zijzelf. En dat steekt. Zo blijven grenzen verlegd worden, tot in het absurde toe.

De anderen
Tot slot is er nog het contact tussen de superrijken en 'anderen', vrienden, familie of kennissen die hun status niet hebben bereikt. Dat contact wordt bemoeilijkt door het geld. Niet alleen weet je als rijke niet meer of je vrienden er zitten voor de 'juiste' redenen, je vreest ook continu dat ze iets van je willen. En als jullie gaan eten: wordt de rekening dan gedeeld? Wie kiest het restaurant, en voelt iedereen zich daar dan wel goed bij?

Eenzaam aan de top
Onderzoek toonde al aan dat een beetje rijker (of slimmer, of een grotere tuin/auto/huis) zijn dan je naasten, mensen heel gelukkig maakt. Maar als ze véél rijker zijn, dan zijn ze gemiddeld ongelukkiger. Het is immers eenzaam aan de top¿

Doe eens iets
Volgens De Vries is de oplossing simpel: "De enige kuur voor verveling, angst en depressie is om iets terug te doen voor de medemens. Deze superrijken moeten terug leren kleine dingen terug te doen - iemand een drankje brengen, een kaartje sturen voor een verjaardag - en stoppen met zich zorgen te maken over wie een beter, sneller, duurder of hipper 'speeltje' heeft." (edp)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/...me-rijken.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2007, 14:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Interessant artikel!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2007, 03:17
steven.ingang steven.ingang is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2007
Locatie: berlaar
Posts: 61
hmm

Nuja ik zou niet zeggen dat geld me niets doet maar ik ben best gelukkig zo met wat ik heb! Voor mij persoonlijk is het de liefde en affectie dat je van je familie , misschien liefje als je er 1hebt en vriend(inn)en krijgt al meer dan geld waard.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th December 2007, 22:31
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Geld is geen garantie op succes! Oke, het lijkt me leuk om alles te kunnen kopen wat je maar wil, maar zo leer je geen grenzen kennen. Men doet maar op, blijft kopen, want alles wordt namelijk beter en efficiënter. Als ik zoveel geld zou hebben en alles kocht wat mijn hartje ook maar begeerde, zou ik mij schuldig voelen tegenover al die arme mensen in de wereld. Ik denk, dat ik dan toch een deel van mijn geld zou weggeven aan zinvolle acties om de armoede te bestrijden..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th December 2007, 09:06
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Als je gewoon voldoende geld hebt om elke maand rond te komen ben je volgens mij toch ook al goed. Zo supperrijk zijn is gewoon niet normaal, en onbereikbaar voor de meesten. Dat ze in plaats van aan nieuwe auto's, villa's, ... eens hun geld uitgeven aan het goede doel, dan doen ze toch iets nuttigs met al hun geld.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th December 2007, 09:12
Julie De Ceulaer Julie De Ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 76
Ik kan er wel inkomen dat superrijk zijn niet gelukkig maakt. Je kent geen grenzen meer en er komt een kloof met de gewone mensen.
Maar gewoon genoeg geld hebben, zodat je niet elke euro moet omdraaien voor je hem uitgeeft, maakt volgens mij wel gelukkig.
Als je elke maand opnieuw, aan het einde van de maand moet puzzelen om rond te komen, of zelfs niet rond komt, maakt dat niet echt gelukkig denk ik en ga je andere prioriteiten hebben dan mensen die wel gemakkelijk rondkomen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat er veel belangrijkere dingen zijn dan geld, zoals gezondheid, liefde, vriendschap, ...
Besluit: voldoende geld maakt gelukkig, geld in overmate niet!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.