actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2018, 11:29
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
‘Geef plusouder inspraak in opvoeding’

‘Geef plusouder inspraak in opvoeding’

Kamerlid Sabien Lahaye-Batteu (Open VLD) wil plusouders medezeggenschap geven in de opvoeding van hun pluskinderen.


Minstens een op de vijf van alle Vlaamse kinderen heeft gescheiden ouders. Velen daarvan hebben een plusvader of -moeder, die een steentje bijdraagt in de opvoeding. Maar de wetgeving is niet mee met de tijd. De plusouders hebben juridisch gezien niets te zeggen over die opvoeding. Als hun kind ziek wordt en onder het mes moet, kan de plusouder daar geen toestemming voor geven. Alleen de wettelijke ouders kunnen zo’n beslissing nemen. Leerkrachten mogen plusouders niet het rapport van hun stiefkinderen meegeven.

Kan niet, zegt Kamerlid Sabien Lahaye-Batteu (Open VLD) die een wetsvoorstel klaar heeft om daar een mouw aan te passen. Naar Duits model wil ze plusouders een beperkt beslissingsrecht geven. ‘Over de opvoeding, de zorg, de bescherming en de opleiding van het kind moeten die mensen iets te zeggen hebben.’

De relatie moet twee jaar duren en de plusouder moet al een jaar mee instaan voor de opvoeding voor hij of zij inspraak krijgt. De gescheiden partner moet zijn toestemming geven. Als dat niet mogelijk is, moet de familierechtbank oordelen.

CD&V is al langer bezig met de problematiek. Kamerlid Sonja Becq (CD&V) diende in het begin van de regeerperiode een wetsvoorstel in. Zij heeft het over ‘zorgouderschap’. ‘Blij om te horen dat er nog mensen mee bezig zijn’, zegt ze. ‘Dan komt er misschien schot in de zaak.’

Bron: agy, 6 april 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180406_03449186

Eigen mening: Ik ben er zeker mee akkoord dat plusouders meer inspraak moeten kunnen krijgen in de opvoeding. Vele mensen met jonge kinderen scheiden en leren iemand nieuw kennen, hierdoor is de plusouder al van jongs af aan betrokken in de opvoeding van de kinderen. Wanneer de plusouder 15 jaar later nog steeds geen rapport mag gaan afhalen, vind ik dit niet kunnen. Anderzijds is het wel belangrijk dat dit niet zomaar wordt gedaan, omdat er jammer genoeg ook plus ouders, net als 'gewone ouders', zijn die niet de beste bedoelingen hebben of voornamelijk de andere partner buiten de relatie willen houden. Hierbij vind ik dan het Duits model al een deel van een goede oplossing. Een relatie van minstens 2 jaar en minstens 1 jaar betrokken in de opvoeding is echt wel nodig, anders zou elke 'nieuwe vlam' plots alles mee kunnen beslissen over de kinderen. De toestemming van de andere partner - waarvan de 'echte ouder' gescheiden is - lijkt mij ook een zeer goede indicator. De relatie is al minstens 2 jaar voorbij, dus hopelijk kan deze partner een objectieve beslissing maken. De toestemming van deze persoon hebben lijkt mij dan ook zeer belangrijk. Uiteraard kan dit altijd mislopen en dan is er - zoals het artikel zegt - de familierechtbank. Of zij altijd goed kunnen beoordelen wat in een bepaalde situatie de beste oplossing is voor het kind weet ik niet, maar dat zullen we dan maar moeten geloven. Ik ben enerzijds bang bij dit voorstel dat er misbruik van zal worden gemaakt, hoewel ze dit al hebben proberen tegengaan, maar anderzijds is verandering in de wet wel broodnodig. Plusouders die jaren voor kinderen zorgen verdienen het zeker en vast om ook wettelijk inspraak te krijgen in de opvoeding.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 6th April 2018 om 11:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.