actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2016, 11:29
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Nutsafrekening is de nieuwe belastingaanslag

Gemeenten hebben er baat bij dat de energietarieven omhoog gaan. Zo kan de winst van de netbeheerders omhoog, en kunnen Eandis en Infrax meer winst uitkeren aan de gemeenten.

Dat schrijft ondernemer en columnist Noël Slangen in een opiniestuk dat dit weekend in De Standaard is verschenen. Slangen klaagt aan dat de energiefactuur zo op een slinkse wijze eigenlijk een soort belanstingbrief is geworden, waarmee de gemeenten op verdoken wijze geld ophalen.

Of de gemeenten dat doen omdat ze te weinig middelen krijgen of te veel uitgeven, doet er voor Slangen niet eens toe. 'Feit is dat ze niet langer rondkomen met hun centen'.

En dus schakelen ze de netbeheerders in. 'Eandis maakte vorig jaar 427 miljoen euro winst voor belasting op uw energiefactuur. Tel daar de winst voor belasting van 278 miljoen van tweede speler Infrax bij en we spreken over een indrukwekkende 700 miljoen euro'.

'Waarom dan Chinees geld?'

Dat de regulatoren de tarieven vastleggen, is voor Slangen maar een excuus. 'Waarom klaagt men dan dat het tarief dat de regulator voorziet te krap is? Waarom heeft men dan Chinees geld nodig? Waarom kan de factuur dan niet goedkoper? De realiteit is dat die "dividenden" verdoken belastingen zijn op de energiefactuur van de burger.'

Hij verwijst in die context naar de winst van een jaar eerder. Toen de Vlaamse overheid een winstbelasting oplegde aan de intercommunales, werd die belasting gewoon doorgerekend aan de klanten, zodat de nettowinst wel gelijk bleef.

Slangen erkent dat de gemeenten hun budgetten nauwelijks rond krijgen. 'Maar moet het allemaal zo stiekem? Als de gemeenten de moed zouden hebben om in alle openheid hun gemeentelijke belastingen te verhoge, dan konden we tenminste genieten van het voordeel van de duidelijkheid.'

Bron: DS, 15/10/2016

Eigen mening: Dit artikel geeft me een heel andere kijk. Tot nu toe had ik nog een beetje begrip voor de verhoging van het energiefactuur omdat alles nu eenmaal duurder wordt, maar het energiefactuur blijft maar stijgen, en nu weet ik waar het aan ligt, indien de uitleg van meneer Slangen klopt. Ik denk dat niet veel Vlamingen weten dat dit de oorzaak is. We betalen veel belastingen. Dit jaar vond de Tax Freedom Day plaats op 27 juli, maar blijkbaar moet het dus nog een paar dagen verschoven worden. Naar mijn mening kunnen de gemeenten beter eerlijk zijn, en niet via een achterpoortje extra inkomsten proberen binnen te halen. Ze kunnen beter de gemeentebelasting verhogen zodat mensen echt weten waarom ze bepaalde dingen moeten betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.