actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2004, 23:15
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Stuur een bericht via MSN naar Jan
Question 17.000 gezinnen te arm voor stroom

De energieleveranciers hebben de voorbije maanden in Vlaanderen al zo’n 17.000 gezinnen aan de deur gezet. In de meeste gevallen gaat het om mensen met betalingsproblemen. Ze worden doorgestuurd naar de intercommunales, die de sociale verplichting hebben om gas en elektriciteit te leveren.
Ondertussen zijn er onvoldoende budgetmeters om de mensen met financiële problemen te helpen.
Met de liberalisering van de energiemarkt werd afgesproken dat de intercommunales het distributienet zouden beheren en geen energieleverancier zouden spelen. Die taak werd overgenomen door commerciële partners als Electrabel Customer Solutions, Nuon of Essent. Maar de wet verplicht intercommunales wel om de mensen die door de commerciële energieleveranciers worden opgezegd, toch gas en/of elektriciteit te bezorgen. Vanaf april is dit aantal, vooral in de steden, enorm beginnen stijgen.
Over heel Vlaanderen gaat het al om zo’n 17.000 gezinnen, zegt David Termont van Gedis, dat de intercommunales overkoepelt. De stad Antwerpen telde begin november ruim 4.000 mensen bij wie de elektriciteit werd opgezegd en ruim 3.200 mensen bij wie het gascontract werd stopgezet. Wie met betalingsmoeilijkheden kampt, krijgt normaal onmiddellijk een budgetmeter. Alleen kan Gedis door de sterke stijging van het aantal dossiers niet bij iedereen een meter plaatsen. Het jaarplan voorzag in zo’n 3.500 budgetmeters.


Wel ja een budgetmeter. Wat als je budget dan op is? elke 5 minuten 1 minuut stroom? Wat houd deze meter juist in?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2004, 23:52
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
't is te zeggen: onafhankelijk van budgetmetertoestanden krijgt elk gezin in België sowieso 6 Ampère stroom per maand gratis (kan iemand van T.O. mij eens zeggen hoeveel kW/h dat is, of, aanschouwelijker, hoelang je daarmee een lampje van 60 Watt kan laten branden?).

Als een gezin er niet meer in slaagt om zijn energiefactuur te betalen, dan wordt - afgezien van de genoemde 6A - de stroom afgesneden, maar wordt er wel op kosten van de energieleverancier zo'n 'budgetmeter' geïnstalleerd. Principe daarvan is heel simpel: werkt zoals een gsm'kaart, dus met een bepaald bedrag er op waarmee je stroom kan 'tappen' zolang het op voorhand betaalde bedrag van de kaart niet op is.

Voor de allerergste gevallen (kinderen, vechtscheidingstoestanden e.d.) is er nog altijd het OCMW dat een deel van de kosten op zich kan nemen of in sommige gevallen naaste verwanten kan aanspreken om een stuk te betalen, bv. de kinderen in het geval van oudere, hulpbehoevende ouders (mantelzorg).
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2004, 00:17
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Stuur een bericht via MSN naar Jan
Mijn TO brein vertelt mij dat die 6 ampére terug slaat op hetgene dat je tegelijk kan gebruiken. Met 6 A kan je niet elektrisch koken, verwarmen mss 1 plaats in je huis en van al te veel licht is er dan ook geen sprake. Het komt er dus gewoon op neer dan dat als je je frietketel insteekt je droogkast beter af staat.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2004, 00:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Een frietketel wél, maar een elektrisch kookfornuis niet? Begrijp ik niet
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th November 2004, 00:45
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Stuur een bericht via MSN naar Jan
Lightbulb

eventjes snel gerekent mag er dan (P (vermogen) = U(stroom) x I(spanning) 230 Volt x 6 Ampére = 1380 Watt tegelijk gebruikt worden.

Mijn kennis van de huis tuin en keukentoestellen rijkt niet ver genoeg om te weten wat er dan in huis mag (kan) gebruikt worden.

ik kan hier wel aflezen op mijn verwarming dat die 2500 Watt is dus dat kan da al niet meer.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th November 2004, 00:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Wellicht een lompe vraag, maar kan je je verwarming dan geen half uur laten branden (=1250W)?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th November 2004, 00:59
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Stuur een bericht via MSN naar Jan
als ik de werking van die meter juist door heb kan je maar 1380 Watt tegelijk gebruiken. Dit wil zeggen als je die verwarmingen van 1250 Watt hebt opstaan kan je nog een lampje van 100 Watt en een van 30 Watt laten branden. En wat er gebeurt als je meer gebruikt is me een vraagteken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th November 2004, 01:11
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Hehe... ik ken er ook geen sikkepit van. Barst... zie je nu misschien het nut van een chatbox in? Om een discussie als dit even wat sneller te laten verlopen?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th November 2004, 12:50
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
ze bedoelen het allemaal wel goed maar...

Weet je, ze bedoelen het allemaal goed hé maar het is hetzelfde probleem als met die stookoliechèque. De uitwerking is helemaal niet af en ze gooien het al voor de leeuwen. Ze hebbe nog veel te weinig budget meters en op het OCMW weten ze niet wie er in aanmerking komt voor zo'n stookoliechéques..
De mensen vinden dit natuurlijk zeer belangrijk want stookolie IS heel duur en het zou voor velen een godsgeschenk zijn maar wie wel en wie niet, dat is nog niet bepaald. Maar iedereen staat al wel aan de deur van het OCMW met het het handje open...
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.