actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2004, 15:38
Stevie Stevie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Gent
Posts: 23
Question to give or not to give

Vandaag kwam er een brief toe vanuit Guatemala van ene zuster Michaela. Ik heb die vroeger (jaren geleden) nog gekregen en vertrouw het zaakje helemaal niet. Ik ging eens op onderzoek uit op het internet en vond deze site van iemand die een tijdje alle verzoeken om geldelijke steun bijgehouden heeft. Mbt mijn brief vond ik volgende bijdragen (de man heeft dus naar eigen zeggen ongelofelijk veel brieven gekregen):

http://www.glimmerveen.nl/Goededoelen.html

Donderdag 8 april 2004: Een wat slordig ogende brief van zuster Michaela in Manilla, per adres Wereld Dorpen voor Kinderen in Amsterdam. De zuster noemt me 'Geachte Vriend', voegt het lidwoord De aan mijn achternaam toe, plakt drie munten van 5 eurocent op de brief, met het risico, zo schrijft ze, dat sommigen de munten niet terugsturen. "Ik maak op dit moment de grootste crisis van mijn leven door", en dat komt door de diepe armoede 'hier in Guatemala". Vreemd, mijn zeer gedetailleerde wereldatlas kent geen Manilla in Guatemala - de naam doet denken aan Manila, Filippijnen. Geen CBF-keurmerk, wel een verwijzing naar de Zusters van Maria en boven de handtekening de wens "Moge God u zegenen".

Dinsdag 25 mei 2004: 'Beste Kindervriend', schrijft zuster Michaela in Manilla, per adres Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen, Leidsegracht 9, 1017 NA Amsterdam. Ze stuurt enkele foto's en kaarten. En een acceptgiro waarop mijn verbasterde naam en correcte adres.

Woensdag 9 juni 2004: Een brief d.d. 7 juni 2004 van Zuster Michaele in Manilla, per adres de Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen in Amsterdam. Merkwaardig: van deze zuster Michaela kreeg ik op 25 mei 2004 al een brief. Het blijkt geen vergissing: "Ik heb eens te meer uw hulp hard nodig. Daarom schrijf ik u vandaag en stuur ik u een kopie van mijn brief van 21 mei." Met dezelfde fout in mijn naam en weer een acceptgiro.

Woensdag 23 juni 2004: "De aanhouder wint", denkt Zuster Michaele in Manilla waarschijnlijk. Voor de derde keer binnen een maand een brief van deze geestelijke, per adres de Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen in Amsterdam. "Enkele weken geleden schreef ik u en vele anderen van onze beste donateurs over ons jaarlijkse verjaardagsfeestje, maar helaas waren de reacties op deze oproep minder talrijk dan ik had verwacht en zodoende heb ik nog een tekort van ongeveer € 75.000 voor het verjaardagsfeestje van dit jaar".


Tussen 27 juni en 19 juli 2004: Daar is ze weer: Zuster Michaela in Manilla, per adres Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen, Leidsegracht 9, 1017 NA Amsterdam. Ze stuurt me drie munten van vijf cent en schrijft: "Ik maak op dit moment de grootste crisis van mijn leven door". Dat klinkt wel erg heftig. Mijn naam is fout opgeschreven; mijn adres is correct.

Tussen 27 juni en 19 juli 2004: Alweer de Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen. Zuster Michaela dankt voor mijn 'edelmoedige gift' en vraagt me 'beschermengel' te worden. Dus weer een acceptgiro.

Tussen 27 juni en 19 juli 2004: De Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen. Inderdaad, exact dezelfde brief als in de eerder genoemde envelop. Drie brieven van hetzelfde goede doel: dat ziet er nogal slordig uit en lijkt niet te wijzen op gebrek aan financiele middelen. Mijn naam is in alle drie de brieven fout opgeschreven.

Woensdag 4 augustus 2004: Alweer post van Zuster Michaela in Manilla, per adres Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen in Amsterdam. Bij terugkeer van vakantie twee weken geleden vond ik drie enveloppen van deze stichting die de brieven stuurt aan 'H. de Glimmerveen' (curieus: dezelfde naamfout als in de onder 62 genoemde brief van het dierenfonds). Dit is de achtste brief die deze stichting me dit jaar heeft gestuurd. Zuster Michaela (Manilla, Filippijnen) vraagt nu hulp voor een kinderdorp op de Filippijnen. Merkwaardig: in een brief van drie weken geleden had zuster Michaela (precies dezelfde handtekening) het over 'de verschrikkelijke armoede hier in Guatemala'.


Dinsdag 24 augustus 2004: Zuster Michaela uit Manilla (per adres Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen in Amsterdam) is wel heel hardnekkig. Eerder deze maand signaleerde ik de overdaad aan brieven van deze hulpverleenster. Vandaag weer een brief van haar; weer met drie vijf-centstukken opgeplakt. En weer met de toevoeging van 'de' aan mijn achternaam. Houdt deze zuster nooit op? Ik krijg de indruk dat ze meer geld besteedt aan het versturen van 'bedelbrieven' dan aan het verlenen van hulp aan kinderen.


Donderdag 9 september 2004: Zuster Michaela uit Manilla (van de Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen, Leidsegracht 9, 1017 NA Amsterdam) is onvermoeibaar. Weer was er een dikke envelop van haar, weer met in het adres het woordje 'de' toegevoegd aan mijn naam. Ze is nu - in haar brief d.d. 7 september 2004 - in de weer om de 22.000 kinderen in de kinderdorpen in Mexico, de Filippijnen, Korea, Guatemala en Brazilië met Kerstmis een cadeautje te geven. Per kind heeft ze € 15,-- nodig; in totaal dus € 330.000,- . Ze vraagt me één of meer kerstcadeautjes voor m'n rekening te nemen en stuurt me vast enkele leuke kerstkaarten

Dinsdag 5 oktober 2004: Daar is ze weer, de hardnekkigste geldwerver die mijn adres kent, zuster Michaela van de Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen (geen CBF-keurmerk).Het is de elfde brief van dit jaar. De zuster, die zich meestal meldt vanuit Manilla (Filippijnen), schrijft nu over 'hier in Guatemala'. De brief is identiek aan die van 18 april. Weer de toevoeging van het lidwoord 'de' aan mijn naam; weer drie stuivertjes opgeplakt.Voor de zoveelste keer lees ik: "Ik maak op dit moment de grootste crisis van mijn leven door".

Woensdag 20 oktober 2004: Niet te geloven: alweer een brief van zuster Michaela uit Manilla, per adres de stichting Wereld Dorpen voor Kinderen in Amsterdam. Haar tweede brief van deze maand en de twaalfde van dit jaar (zie nummer 79). Net als de brief die op 9 september binnenkwam, vraagt de zuster in haar brief, gedateerd 18 oktober 2004, geld voor kerstcadeautjes voor de 22 000 kinderen in de Filippijnen, Korea, Mexico, Guatemala en Brazilië die ze onder haar hoede heeft: "€ 25, € 50, € 100 of welk bedrag u zich kunt veroorloven". Fotootjes, kaartjes, een antwoordenvelop en een acceptgiro toegevoegd. Geen CBF-keur; wel weer de fout in mijn naam.




Ik weet niet wat jullie hiervan vinden, dit is echt hilarisch en op z'n minst niet echt au sérieux te nemen. Je zou zelfs aan poging tot oplichting beginnen denken.
Ik kan een voorbeeldbrief (nog) niet als bijlage geven wegens geen scanner, maar probeer dat later alsnog te doen.
Bottom line, ik hou sowieso niet van deze stijl om mensen geld te doen geven en zal wel een ander project kiezen om mijn bijdrage te leveren.
__________________
The unbearable lightness of being...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th October 2004, 16:35
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Niet twijfelen: NOT to give dus, want Bedrog, en zelfs geen boerenbedrog maar met een hoofdletter...
Nog spijtiger is de maatschappelijke 'kost' van die dingen wanneer het bedrog ontmaskerd wordt... Dat loopt ongelooflijk hoog op, vooral dan in termen van mensen die weigeren om in de toekomst ook nog maar iets te geven, zelfs niet aan bonafide projecten...

Doet me een beetje denken aan het uitstervend ras van lifters... Bij jou ook al een tijd geleden dat je deze rariteit nog bent tegenkomen? Bij mij wel, en terug te brengen tot een paar jaar geleden toen een bende er de gewoonte van had gemaakt om als lifter de chauffeur uit te kleden en er met de auto vandoor te gaan...

Gevolg: exit lifters...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2004, 10:39
whopper whopper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Gent
Posts: 1
Angry grr

Als je zaken als deze leest, gaat toch spontaan de vraag door mijn hoofd waarom de officiele instanties dergelijke misbruiken niet onmiddellijk de kop indrukken.. Iedereen in België heeft deze brieven toch wel al eens gezien (ik bijv. bij de ouders thuis).

Alleen voor mensen die dergelijke georganiseerde misdaad begaan op de ergste der maatschappelijke fenomenen, zouden ze voor mij bij wijze van spreken de doodstraf mogen invoeren ...
Probleem is dus effectief dat echt goede doelen slachtoffer worden door het verlies aan vertrouwen van de mensen die een bijdrage willen leveren. Dat is ook de reden waarom ik lokale doelen zoek (zoals laatst het Rouffaer huis .. je weet wel ... dat brandwondencentrum). Gewoon omdat ik ook eens bedrogen ben uitgekomen...

Greets to all ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd November 2004, 12:38
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Vond ik dit...

http://www.worldvillages.org/flemish/

http://www.worldvillages.org/dutch/...shments2k2a.asp


Organisatie bestaat... maar daar blijft het dan ook bij denk ik. Misbruik van de naam?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th November 2004, 15:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry

Een beetje parallel aan vorige verhaaltjes:

,,Gebedsgenezer eiste tien procent van mijn salaris''


BRUSSEL - ,,Geld, geld, geld. Dat is alles wat telt voor hen'', zegt Paula, gewezen lid van het Christelijk Centrum Alphamega in Lommel . Een twintigtal leden waarschuwt voor de bedenkelijke praktijken van de Nederlandse gebedsgenezers Cees en Agnes L. in het centrum Alphamega. De procureur van Hasselt laat de beschuldigingen tegen het paar natrekken.


De Lommelse Paula is een tiental jaar geleden uit Alphamega gestapt. De organisatie heette toen nog Rehoboth en was gevestigd net over de Nederlandse grens in Eersel.

Onderwijzeres Paula: ,,Ik interesseerde mij in de Oudheid en kwam zo in contact met Rehoboth. Het koppel L. kent de bijbel door en door, en slaat je met citaten rond de oren. Zij nemen je leven zodanig in beslag dat er op de duur geen tijd meer is voor familie of vrienden. Pas toen Cees L. één tiende van de waarde van ons huis opeiste, ben ik afgehaakt.''

,,Mijn man heeft hem toen buiten gegooid. L. woont hier in Lommel in een chique villa met alles erop en eraan. Ik breng mijn verhaal nu naar buiten, omdat Rehoboth zopas in Lommel een nieuw gebedshuis heeft geopend.''

Volgens Paula is vooral de financiële kant van Rehoboth, voortaan Alphamega genaamd, erg duister. ,,Ik heb destijds een verbintenis getekend om een tiende van al mijn inkomsten af te staan aan Rehoboth. Het paar L. legde dat uit met een verwijzing naar het vers Maleachi hoofdstuk 3, vers 10. Het vers staat zelfs op de overeenkomst gedrukt. Wie niet geeft, zal in verdrukking komen en miserie krijgen.''

Volgens Paula raakten afvallige leden tienduizenden euro's kwijt aan Rehoboth. Niemand, behalve het paar L., weet hoe de christelijke gemeenschap zijn geld spendeert.

Alphamega rekent zich tot de pinkstergemeente. Deze strekking binnen het protestantisme krijgt steeds meer aanhang, vooral dankzij zijn gebedsgenezing. De website van Alphamega staat vol getuigenissen van leden over hun wonderbaarlijke genezing.

De ex-leden van Alphamega bundelen nu de krachten, maar ze hebben nog geen klacht ingediend. De Hasseltse procureur Marc Rubbens kondigde gisteren aan dat hij zelf op onderzoek uitgaat. ,,Op onze vraag zal de politie de verhalen van die ex-leden controleren. Mochten hun beweringen bewaarheid worden, dan zal het parket een strafonderzoek openen'', zei woordvoerster Annemie Snoeckx van het Hasseltse parket gisteren.


05/11/2004 (pla)

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.