actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2004, 03:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Minderjarige vreemdelingen vinden nauwelijks voogd

Groot tekort aan voogden -
Duizend minderjarige vreemdelingen in de kou



BRUSSEL - Er is een groot tekort aan mensen die niet-begeleide minderjarige vreemdelingen willen bijstaan. Ondanks grote inspanningen van de overheid om kandidaten te werven, wacht nog altijd een duizendtal jongeren op hun wettelijk voorziene voogd.


NATUURLIJK voel ik mij betrokken bij het lot van de minderjarigen van wie ik voogd ben. Maar ik zorg er wel voor dat ik niet emotioneel meegesleurd word. Ik moet hen efficiënt helpen.'' Paul Nijs uit Aalst is een van de Belgen die zich heeft gemeld om voogd te worden voor niet-begeleide minderjarige vreemdelingen. Hij trekt zich momenteel het lot aan van vijftien jongeren. Dat kost hem zoveel tijd dat hij halftijds is beginnen werken.

Maar Nijs is een uitzondering, want veel niet-begeleide minderjarige vreemdelingen moeten het nog altijd zonder voogd stellen, alhoewel de regering begin dit jaar besliste dat al die minderjarige vreemdelingen een 'vervangouder' toegewezen moesten krijgen. Sinds begin mei van dit jaar, toen de regeling in werking trad, zijn er 95 mensen als voogd aangesteld. Gemiddeld nemen die elk vier voogdijen voor hun rekening. Dat maakt dat er voor 320 jongeren een oplossing is. Voor zowat 1.000 anderen, meestal ook jongeren die na mei in ons land aankwamen, is er gewoon geen voogd meer beschikbaar. En ondertussen komen er nog elke maand meer dan honderd niet-begeleide minderjarigen bij.

Dat er nog altijd een groot gebrek aan kandidaat-voogden is, verbaast Paul Nijs niets. ,,De verantwoordelijkheid is niet gering. En het is ook geen gemakkelijke opdracht. Je komt als voogd terecht in een bijzonder technische materie. En soms zijn de dossiers van die jongeren en kinderen zo complex dat je echt goed moet weten waarmee je bezig bent.''

Het is niet de bedoeling dat de voogden de minderjarigen ook in huis nemen. ,,Een voogd moet het ouderlijk gezag voor een stuk vervangen, maar alleen de grote lijnen. De dagelijkse opvang is werk voor de verschillende centra, jeugdinstellingen, Het is de bedoeling dat de jongeren zich daar goed thuis voelen en daar emotionele banden smeden. Maar als er een conflict ontstaat tussen een minderjarige en zijn instelling, dan wil ik wel bemiddelen.''

De voorbije maanden heeft het ministerie van Justitie een grote wervingscampagne op het getouw gezet, compleet met televisiespotjes. Maar een toevloed aan kandidaat-voogden heeft dat niet opgeleverd. Volgens Bernard Georis, hoofd van de Dienst Voogdij, hebben er zich de jongste tijd 73 kandidaten gemeld, die vermoedelijk bijna allemaal aanvaard worden. ,,We zijn op de goede weg. Vooral omdat de voogden professioneler worden en meer voogdijen op zich willen nemen.''


24/09/2004 (sdb)

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.