actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2014, 23:18
Gwen.B*gaert Gwen.B*gaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Leopoldsburg
Posts: 26
Honderden mensen op straat tegen armoede in Brussel

Het Belgisch Netwerk voor Armoedebestrijding hield op zondagmiddag een optocht in Brussel, die zo’n 650 manifestanten lokte. De koepel van lokale verenigingen wil dat de laagste inkomens en uitkeringen in België opgetrokken worden tot de Europese minimumgrens.

De optocht vertrok aan het Brusselse Noordstation en ging naar het Europakruispunt voor het Centraal Station, waar mensen in armoede op een podium hun verhaal konden doen. Naast de verenigingen en de vakbonden bevonden zich onder de aanwezigen ook PVDA-voorzitter Peter Mertens en voormalig minister van Armoedebestrijding en Vlaams parlementslid Ingrid Lieten (SP.A). Op de spandoeken slogans als ‘Armoede Knelt’, ‘Stop Associale Dumping Werklozen’ en ‘Wij betalen jullie crisis niet!’.

‘Een gezin met twee kinderen krijgt vandaag een leefloon van 1.089 euro. Het Europese minimum ligt op 2.100 euro’, zegt Peter Heirman, van het Vlaamse Netwerk tegen Armoede. ‘De federale regering zegt dit op termijn wel te zullen optrekken, maar dat is een schijnmanoeuvre: eerst willen ze er sociale voordelen als de schooltoelage bijtellen.’

Het Netwerk pleit ook voor een veralgemening van het remgeld in de gezondheidszorg. Nu betalen mensen het volledige bedrag bij de dokter om later een terugbetaling te krijgen. Mensen met een laag inkomen hebben de optie enkel het remgeld te betalen, maar maken hier onvoldoende gebruik van.

In het algemeen vreest men dat het beleid van zowel de nieuwe federale als de Vlaamse regering nog meer mensen in de armoede zal duwen. Er wordt verwezen naar de verplichte gemeenschapsdienst en de aangekondigde BTW- en accijnsverhogingen.

Op 17 oktober vindt de Werelddag van Verzet tegen Armoede plaats en dan organiseren de 59 Vlaamse armoedeorganisaties lokale evenementen.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141012_01316657
Datum: 12 oktober 2014

Mijn mening: Spijtig genoeg is er nog steeds veel armoede in België. Daarom hoop ik ook dat deze opstand in de toekomst iets zal opleveren. Het leven wordt de dag van vandaag steeds maar duurder en duurder. Een gezin met twee opgroeiende kinderen financieel onderhouden, met een leefloon van 1089 euro is volgens mij niet simpel. Het huis en de maandelijkse kosten moeten betaald worden, eten en drinken, enzovoort. Dan heb ik het nog niet over de bijkomende kosten. Persoonlijk vind ik dat dit probleem oplossen belangrijker is dan de pensioensregeling aanpassen waarover de laatste tijd veel gepubliceerd wordt in de pers. De Werelddag van Verzet tegen Armoede op 17 oktober is een mooi initiatief van de Vlaamse armoedeorganisaties.

Laatst aangepast door Gwen.B*gaert : 12th October 2014 om 23:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.