actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2018, 13:36
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
UCI-commissaris: ‘Kritiek dat koers doorging, is goedkoop’

De wielerwereld is in rouw na het overlijden van Michael Goolaerts. Volgens Sven Nys was het stilleggen van de wedstrijd moeilijk. ‘Dit is anders dan een voetbalwedstrijd’, reageert hij op Radio 1. UCI-commissaris Philippe Mariën heeft het in Het Nieuwsblad over ‘goedkope kritiek’.

De 23-jarige Goolaerts, ploegmaat van Wout van Aert bij Veranda’s Willems - Crelan, stond zondag aan de start van zijn eerste Helleklassieker. Maar hij viel op de tweede kasseistrook van de dag. Hij bleef roerloos liggen, en er werd al snel gevreesd voor het ergste. Rond half twaalf kwam het nieuws dat de renner gestorven was.

Dat de koers ondanks alles doorging, kon op sociale media op kritiek rekenen. ‘Begrijp ik het nu goed? Wordt bij wielrennen gewoon doorgereden als er iemand een hartaanval heeft gehad?’, vroeg onder meer Het Nieuwsblad-columnist Nico Dijkshoorn zich af. Ook zijn collega Thijs Zonneveld stelde zich een gelijksoortige vraag.

‘Anders dan voetbalwedstrijd’

‘De koers stilleggen? Achteraf is dat altijd een momentopname’, reageert Sven Nys op die kritiek bij Radio 1. ‘Het is heel moeilijk om zo’n beslissing te nemen. Die jongen heeft lang gevochten voor zijn leven en pas ’s avonds kwam het bericht van zijn overlijden. Dit is iets anders dan een voetbalwedstrijd. Daar zitten een paar duizend mensen te kijken hoe een jongen neervalt op het gras. Dan is het logisch dat je een wedstrijd stillegt.’

‘Toen duidelijk was wat er aan de hand was, waren we al bijna aan de finish. Dat is een totaal ander gegeven’, aldus nog Nys. ‘Dit heeft wel een heel grote impact op die ploeg. De koers stelt dan niets meer voor. Je kan daar niet van genieten, want een kameraad is er plots niet meer.’

Moeten er dan bijvoorbeeld meer hartscreenings komen voor wielrenners? ‘Je kan de dingen altijd verbeteren en meer doen. Bij onze ploeg (Telenet-Fidea, red.) heb ik alle renners binnenstebuiten laten keren en we zijn bezig met het aanschaffen van een defibrillator die mee kan tijdens wedstrijden. We doen er alles aan om de renners te ondersteunen want dit blijft een zware sport.’

UCI-commisaris: ‘Goedkope kritiek’

In een reactie aan Het Nieuwsblad zegt ook UCI-commissaris Philippe Mariën dat het stilleggen van zo’n wedstrijd ‘niet zo simpel’ is. ‘Het is niet dat je zomaar de stekker van het stadion eruit kan trekken. Er zit een hele organisatie achter, de openbare weg is afgezet en er zijn duizenden toeschouwers op pad. Het is een fabriek die draait.’

‘Helaas zijn er in het verleden al heel wat zware valpartijen geweest en zullen er ook in de toekomst nog zijn’, is Mariën aangeslagen. ‘De kritiek dat de koers gewoon doorging, vind ik in dit geval nogal goedkoop. Want iedereen bleef tot 23.30 uur in het ongewisse over het lot van Michael, die ik overigens zelf ook kende als een erg goedlachse, vrolijke jongen... Zelfs de ploegleiding heeft bewust de overige renners niet ingelicht. Persoonlijk vond ik het erger dat de pijnlijke beelden in het journaal nog werden getoond dan dat de koers is doorgegaan.’

Volgens Mariën is er bij situaties zoals zondag wel meteen overleg tussen de UCI, de organisatie en de ploegen. ‘Maar om te stoppen is er nog heel wat meer overleg nodig. Zolang er geen uitsluitsel is over het lot van de renner in kwestie kan er mijns inziens niet bij elke zware valpartij worden ingegrepen. Hoe pijnlijk dat ook kan overkomen nu.’

‘Ook voor mij was het nieuws meteen verontrustend en beangstigend. Ik zat thuis de koers te volgen en op dat moment stel je veel in vraag, maar jammer genoeg gaat het leven door en woensdag is het opnieuw koers met de Brabantse Pijl. Hoe pijnlijk en bizar dat nu ook lijkt...’

Bron: De Standaard, 09/04/2018

Eigen mening: Net zoals vele anderen Vlamingen was ik gisterenavond erg geschrokken van het nieuws en de beelden van de valpartij op het journaal. Ik vraag me af in welke mate topsport nog gezond is voor ons lichaam. 23 jaar en overleden aan een hartstilstand, het zou toch niet mogen hoor ik iedereen al denken, waar wat doen we eraan? Sporters worden reeds volledig getest, gecontroleerd en opgevolgd om dit te voorkomen. We willen alsmaar beter, sneller, langer, hoger,... zonder voldoende stil te staan wat de impact hiervan is op onze gezondheid en levenskwaliteit. Verder sluit ik mij wel aan bij de mening van het artikel dat niet voor elke zware valpartij de koers stilgelegd kan worden. Als Goolaerts op slag dood had geweest, was dit een andere zaak vind ik. Voor hetzelfde geld had deze wielrenner er wel weer bovenop gekomen en dan zou er geen kritiek of probleem geweest zijn. Anderzijds vind ik het wel kort door de bocht dat men het door laten gaan van de koers onderbouwt met het argument "dit is anders dan een voetbalwedstrijd, waarbij je zomaar de stekker van het stadion eruit kan trekken". Ik vind deze uitspraak niet alleen denigrerend ten opzichte van voetbal, maar ook onjuist. Ik ben ervan overtuigd dat er ook achter elke match een hele organisatie schuilhoudt, de politie wordt opgetrommeld, alle supporters bevinden zich dan ook in het stadion,... Dit is volgens mij evenzeer een fabriek die draait.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.