actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2013, 17:34
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Zwaardere straffen voor nepwerklozen en -invaliden?

Zwaardere straffen voor nepwerklozen en -invaliden?

Mensen die frauderen om onterecht een werkloosheids- of invaliditeitsuitkering te kunnen krijgen, zouden strenger bestraft moet worden. Dat vindt Open Vld-senatrice Nele Lijnen. Zij kijkt naar het Nederlandse voorbeeld, waar fraudeurs bovenop het terugbetalen van de volledige uitkering, ook een boete van minimaal hetzelfde bedrag opgelegd krijgen. Wie recidiveert, mag nog meer ophoesten, en de boete wordt verrekend met de uitkering, zodat wie tegen de lamp loopt, tijdelijk minder of geen uitkering krijgt.

Lijnen ondervroeg donderdag samen met haar MR-collega Christine Defraigne staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez over malafide bedrijven die valse C4-attesten en andere documenten uitschrijven aan nepwerklozen, die op die manier onterecht uitkeringen konden trekken. Crombez verwees naar een zaak in Gent waar zware straffen werden uitgesproken. Wat betreft de sancties tegen de afnemers van deze valse attesten verwees hij wat betreft de arbeidsongeschiktheid naar de mogelijkheid om hen voor een periode van maximaal 200 dagen te schorsen. Wat de gezondheidszorg betreft bestaat er geen schorsingsmechanisme, maar er kunnen wel administratieve boetes van 50 tot 500 euro worden opgelegd, aldus de staatssecretaris.

Wat betreft het aantal betrapte nepwerklozen betreft het 2.049 dossiers in 2008, 2.678 dossiers in 2009, 2.678 dossiers in 2010 en 2.676 dossiers in 2011, aldus de staatssecretaris. In 2009 bracht de regering een officieel rapport uit rond uitkeringsfraude waar diverse pijnpunten werden naar voor geschoven. Eén van de verwezenlijkingen was het oprollen van 561 bedrijven die valse C4-attesten uitschreven. Het aantal nepwerklozen bedroeg luidens het rapport 20.000, aldus Nele Lijnen.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130419_00547080

Mijn mening:
Ik vind het een zeer goed idee om nepwerklozen en -invaliden zwaardere straffen te geven. Ik vind het immers niet kunnen dat de werkende mens moet opdraaien voor mensen die profiteren van de sociale zekerheid, want spijtig genoeg is dat nog steeds het geval. Het is tegenwoordig al moeilijk genoeg voor de regering om het hoofd boven water te houden.
Ik schrik ook wel erg van het aantal nepwerklozen en -invaliden, maar als mensen te horen krijgen dat er zwaardere straffen komen, zullen ze misschien ook twee keer nadenken voor ze het risico nemen... Ik sta dus helemaal achter dit nieuwe voorstel.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 19th April 2013 om 17:42.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2013, 13:29
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik ben het volledig eens met Caroline. Ik snap dat mensen alleen maar meer geld willen verdienen en de belastingen willen ontduiken omdat 'alles' van hen wordt afgepakt maar dit noemt fraude en is dus strafbaar. Mensen mogen dus veel geld verdienen als ze dit maar op een eerlijke manier doen. Het is dus ook niet eerlijk dat mensen zich voordoen alsof ze werkloos zijn terwijl ze nog werk hebben. Dit is ook een gemakkelijke manier om geld te verdienen maar zo werkt het niet. Iedereen moet eerlijk voor zijn loon werken en iedereen moet belastingen betalen. Ik vind het dus ook goed dat er straffen komen omtrent de fraudering. Iedereen is gelijk voor de wet en moet dezelfde regels naleven. Iedereen moet spijtig genoeg een deel van zijn loon afgeven. Ik sta dus ook achter dit voorstel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.