actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2013, 14:21
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
'In 2020 is een op de vier Belgen gepensioneerd'

In de Pensioentoren in Brussel heeft minister Alexander De Croo maandag een persconferentie gehouden over de pensioenhervormingen. Een symbolische plek om te benadrukken dat de vergrijzing een torenhoog probleem is. In 2020 zal immers één op de vier Belgen gepensioneerd zijn.

Een commissie van twaalf experten zal concrete voorstellen formuleren om het Belgische pensioensysteem werkbaar te houden. Die voorstellen moeten al een impact hebben tussen 2020 en 2040. Vandaag telt België per gepensioneerde nog zo'n 2,5 actieve werknemers, legde minister Laruelle uit. Dat zullen er in 2040 nog maar 1,5 zijn. Daardoor komt de financiering van ons pensioensysteem in gevaar.

‘De analyses kennen we', stelde haar collega De Croo. Daarom vragen de ministers van de ‘Expertencommissie Pensioenhervormingen 2020-2040' geen zoveelste doorlichting. De experten moeten wel een reeks zeer concrete scenario's uitstippelen. Die voorstellen zouden op tafel moeten liggen tegen het voorjaar van 2014, zodat de volgende regering er meteen mee aan de slag kan.

De ‘Expertencommissie Pensioenhervormingen 2020-2040' zal onder ander bevolkt worden door voormalig SP.A-minister Frank Vandenbroucke en professor Bea Cantillon.

Langer werken

De Croo benadrukte echter meteen dat de sociale partners niet worden uitgesloten uit het overleg rond de pensioenhervorming. 'Na de academische consensus zal het immers aan de politieke en economische wereld zijn om een maatschappelijke consensus te bouwen. Er komt dus nog een zeer ruime discussie met de sociale partners en andere belanghebbenden.'

De minister van Pensioenen waarschuwde ten slotte dat er waarschijnlijk nog langer gewerkt zal moeten worden. ‘Er zijn al maatregelen in die zin getroffen en er zullen er nog komen die in het verlengde liggen daarvan. Maar met deze oefening willen we net verder gaan. Dus ook kijken hoe we het werkbaar kunnen houden voor mensen, welke sociale veranderingen nodig zijn.'

Bron:http://www.standaard.be/artikel/det...130415_00541109

Mening:
Ik ben het ermee eens dat de vergrijzing een torenhoog probleem is. Tegen 2020 zal 1 op 4 Belgen gepensioneerd zijn en om dat te kunnen bekostigen zullen er grote dingen moeten veranderen. Om te beginnen wil ik de uitspraak van minister Laruelle aanhalen. Zij zegt dat ons pensioenensysteem binnenkort in gevaar kan komen, vermits er slechts 1.5 actieve werknemer per gepensioneerde zal zijn.
Een ambtenaar krijgt gemiddeld +2000 euro pensioen per maand, dus misschien ligt daar het probleem*.
In mijn ogen lijkt het beter dat iedereen na zijn pensioen hetzelfde bedrag zou krijgen. Ieder 'kiest' voor zijn eigen beroep en verdient naargelang hij of zij gestudeerd heeft. Tijdens hun hele loopbaan, werkt ze dus voor hun geld. Ik vind persoonlijk dat wanneer iemand stopt met werken, hij onder een andere categorie valt. In deze categorie staat iedereen terug gelijk.
Indien men alle Belgen een pensioen zou geven rond de 1800 tot 2000 euro, zou er volgens mij al heel wat geld gespaard worden. Over het exacte bedrag valt allicht te discussiëren.
Ik heb het enkel over de doorsnee pensioenen gehad. Ministers, advocaten,... heb ik buiten mijn schot gelaten, maar maakt u gerust zelf de som .

Als laatste wil ik nog iets zeggen over het 'langer moeten werken'. Indien de regering een fatsoenlijk systeem kan bedenken en uitvoeren, zal onze generatie waarschijnlijk ook nog langer moeten werken. Toch denk ik dat, indien men geld kan putten uit schandalig grote pensioenen, de schade beperkt kan worden.

*(https://www.fintro.be/portal/start.asp)

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 15th April 2013 om 14:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.