actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2009, 10:35
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Jongeren slaan massaal aan het gokken

Jongeren slaan massaal aan het gokken

03/12 Jongeren slaan massaal aan het gokken, en zelfs met spelletjes die door de wet verboden zijn. De aankoop van krasbiljetten is populair maar pokeren blijft een zeer populaire aangelegenheid. Dat blijkt uit een ondervraging door het OIVO bij 2.600 Franstalige en Nederlandstalige leerlingen uit het lager en secundair onderwijs in de klas.


Jongens spelen meer dan meisjes
Gemiddeld meer dan 1 jongere op de 5 zegt al voor geld te hebben gespeeld. Dit is nochtans verboden onder de 18 jaar.

Gemiddeld begint een jongere al op de leeftijd van 13 jaar voor geld te spelen. Per maand besteden ze gemiddeld 38 euro.

Er gokken meer jongens (27%) dan meisjes (18%) voor geld. Jongeren die in de eerste jaren van het middelbaar onderwijs zitten, hebben al het meest voor geld gespeeld. Bij de 10-jarigen speelde al 20%, bij de 14-en 16-jarigen stijgt dit tot 27%.

De verschillende kansspelen
Meer dan 3 op de 5 van de spelende jongeren kochten al krasbiljetten en meer dan 2 op de 5 van de spelende jongeren deden al mee aan loterijen. Hetzelfde aantal jongeren kaartte of pokerde voor geld. 1 op de 4 jongeren gokt vandaag de dag online. Voorlopig doen ze dit nog zonder inzet van geld, maar de stap naar betaald gokken is snel gezet.

63% van de jonge spelers kopen krasbiljetten. Spelers uit het lager onderwijs kopen vaker dan gemiddeld krasbiljetten (75%). Bij de 11-jarigen loopt dit op tot 94%. 13- en 16-jarigen doen dit ook meer dan gemiddeld (75% en 74%).

37% van de jonge spelers pokeren voor geld. Pokeren voor geld gebeurt gemiddeld meer door de laatstejaarsstudenten van het secundair onderwijs (72%), maar ook de 14-jarigen doen het gemiddeld meer.

24% van de jonge spelers gokken op het internet. Gokken op het internet zonder te betalen gebeurt vaker door jongeren uit het 3de en 4de jaar secundair onderwijs (33%) en het 5de en 6de jaar secundair onderwijs (38%).

22% van de jonge spelers spelen vaak in lunaparken en speelzalen. Dit gebeurt nog meer bij de 17-jarigen (36%).

14% van de jonge spelers gaan sportweddenschappen aan in agentschappen.

14% van de jonge spelers nemen via telefoon of sms deel aan wedstrijden op televisie. Meisjes nemen vaker (24%) deel dan jongens (8%), jongeren uit de laatste jaren van het secundair onderwijs zelfs 32%.

Bedrag van de speeluitgaven
De jongeren verklaren dat ze gemiddeld 38 euro per maand uitgeven. Maar er zijn jongeren uit het 5de en 6de secundair die per maand 133 euro durven inzetten.

Verslaving
"Van een grootschalig probleem is voorlopig nog geen sprake. Maar er zijn indicaties die aantonen dat het in de toekomst een probleem zou kunnen worden", aldus het OIVO. "Sommige jongeren geven toe zenuwachtig en prikkelbaar te worden als ze niet kunnen spelen. En omdat het over minderjarige, beginnende en vaak onvoorzichtige spelers gaat, moet er met deze opmerkingen wel degelijk rekening gehouden worden."


Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...het-gokken.aspx

Mijn mening: Ik heb dit artikel gekozen omdat we later gaan werken met jongeren en we moeten weten waar ze zich mee bezig houden.

Ik vind het erg dat jongeren nu al aan het gokken zijn. Normaal zou dit niet mogen want de wettelijke toegestane leeftijd voor gokken is 18 jaar. Vooral pokeren is aan het oprukken, heb ik het gevoel. Ik merk dat veel jongeren (ook mijn broer van 16 en zijn vrienden) veel pokeren. Sommige doen het voor het geld, maar de meeste niet. Wat ik niet snap is waarom ze hun geld zo verspelen. Kansspelen is gokken. Je hebt meer kans dat je je geld kwijtspeelt dan dat je geld wint.

Volgens mij gaat het gokken zover doorgaan dat we binnenkort met allemaal verslaafden zitten. Want ik las net al dat sommige jongeren al geprikkeld raken als ze even niet kunnen spelen. Dit is dus het begin van verslaafd zijn. Als de ouders hier niets aan doen, kan dit escaleren!
Zou het probleem verminderen als ze er in school over communiceren?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2009, 10:56
Tom.Rutten Tom.Rutten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Paal
Posts: 29
Het is toch niet zo erg dat jongeren op jonge leeftijd al gokken alleen is het probleem dat ze dit meestal niet vertellen aan de ouders dat het voor geld is. Doordat ze geld krijgen van de ouders hebben ze geen besef van hoeveel ze eigenlijk opdoen per week. Ik speel zelf ook poker voor geld maar mijn ouders weten en vinden dit niet erg omdat ik met mijn eigen geld speel en ik kan op tijd stoppen. Maar er zijn vrienden van mij die dat niet tegen hun ouders zeggen dat ze voor geld spelen maar zij moeten wel met hun eigen geld spelen omdat de ouders het niet mogen weten dus zij hebben en goed besef van wat ze doen. Als jongeren al op jonge leeftijd zien dat je bij gokken niet altijd wint gaan ze er misschien later minder aan verslaafd zijn. Natuurlijk bij krasloten licht dat anders. Want vroeger op school waren er redelijk veel die elke week voor een bepaald bedrag krasloten kochten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2009, 12:01
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Verontrustend

Ik weet toen ik 13 was , ik nog niet eens dacht aan gokken. Het is mij altijd goed aangeleerd dat dit slecht was. Mij is ook altijd gewezen op de gevolgen. Ik heb hierdoor nooit aan gokken gedacht. Zodra er geld aan tepas kwam haakte ik altijd met spelen af.

Het is spijtig maar het is nu eenmaal zo dat de hele wereld open ligt voor kinderen door het internet. Het begint onder vrienden met weddenschappen, en gaat naar eens uitproberen via internet. Als snel zijn ze verslaafd.

Het ergste is dat die zo goed als niet controleerbaar is door de ouders, want zelfs ik had op mijn 14 al een bankkaart. Je betaalt zelf, haalt zelf je afschriften, en voila... Niemand hoeft het te weten.
Alles is annoniem
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.