actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2018, 18:33
Jochem.W*uters Jochem.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Kasterlee
Posts: 58
Zo gaat Brugge eenzaamheid aanpakken

Brugge heeft vandaag het actieplan ‘Vierkant tegen Eenzaamheid’ voorgesteld. Een jaar geleden werd de stad opgeschrikt door vier eenzame overlijdens, waarop ze besliste om de problematiek grondig aan te pakken.

Er komt een centraal meldpunt voor eenzaamheid, in kwetsbare gebieden is de problematiek in kaart gebracht en er wordt een telefoonketting opgericht, waarbij dagelijks wordt rondgebeld in kettingvorm. Als de ketting ergens breekt, wordt dat gesignaleerd.

‘Het is een ambitieus plan voor een groot maatschappelijk probleem. We streven naar een maximaal engagement. Als we hiermee ook maar een iemand uit de eenzaamheid kunnen halen, dan noem ik dit actieplan al geslaagd’, aldus OCMW-voorzitter Dirk De fauw (CD&V).

Afgelopen zomer werd Brugge opgeschrikt door nieuwsberichten over drie eenzame doden in drie dagen tijd: twee veertigers en een vrouw van tachtig. Ze waren al tussen de tien en de dertig dagen overleden, voor ze thuis werden aangetroffen. Pas nadat er sprake was van geurhinder, kregen buurtbewoners iets in de gaten.

Brugge is niet de eerste Vlaamse stad die maatregelen neemt tegen eenzaamheid. Zo zijn er al een twintigtal gemeentes die een contract hebben met Bpost. Postbodes *bezoeken daar 80-plussers thuis, om problemen op te sporen.

Bron: De Standaard, 26/02/2018
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180226_03378283

Eigen mening:
Na het lezen van dit artikel was ik blij om te zien dat een grote stad zoals Brugge het initiatief neemt om eenzaamheid tegen te gaan. Ik denk doordat Brugge hier nu mee begint, de andere grote steden zoals Antwerpen, Gent, Brussel, ... ook volgen. Eenzaamheid onder volwassenen en ouderen is iets dat volgens mij vaak over het hoofd wordt gezien met de gevolgen van dien. Het dagelijks opbellen van de mensen is dan ook een goede oplossing om eenzaamheid op te sporen.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.