actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd February 2013, 14:42
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Nieuwe campagne voor technisch onderwijs

Nog te veel jongeren en hun ouders zien het technisch onderwijs als tweede keuze voor wie een algemeen vormende studierichting niet lukt. De campagne ‘Toch wel technisch!’ wil daar komaf mee maken en leerlingen warm maken voor technologisch georiënteerde richtingen.

Zelfs jongeren met interesse voor techniek en technologie kiezen dikwijls toch voor een aso-richting. Als dat niet lukt, kunnen ze toch nog ‘afzakken’ naar het technisch onderwijs, redeneren ze. Vaak beklagen ze zich achteraf die ‘gemiste keuze’, zeggen de onderwijskoepels VVKSO, OVSG en GO!. Sommige technisch richtingen vragen immers om specifieke kennis, inzicht, vaardigheden en vernuft. Een (te) late overstap is dus niet vanzelfsprekend. Technisch geschoolde jongeren zijn ook gegeerd op de arbeidsmarkt.

De campagne ‘Toch wel technisch’ moet de foute perceptie rond de keuze voor technisch onderwijs bijsturen. In februari en maart zijn twee spotjes in prime time te zien op VRT-zender één. Bekijk de filmpjes onderaan deze pagina.

Op de site www.tochweltechnisch.be vind je getuigenissen van succesvolle oud-leerlingen uit nijverheidstechnische studierichtingen en een overzicht van de deelnemende scholen. De scholen verkopen ook stickers voor transport- en bedrijfsauto’s. Met de opbrengst dragen zelf financieel bij aan de actie.

De campagne loopt van 18 februari tot 31 augustus 2013.

Bron: 22 februari 2013

Hier vind je een van de spotjes, best wel grappig: https://www.youtube.com/watch?v=ufRt7EPMNS4

Eigen mening: Ik vind deze campagne een goede zaak. Eerder deze week volgende ik op mijn stage-school een infoavond over studiekeuze aan het einde van de eerste graad. Op deze infoavond werd duidelijk aan de ouders uitgelegd wat technische richtingen inhoud en de vergelijking met het ASO werd gemaakt. Er werd ook gevraagd aan de ouders om het woord 'afzakken' niet te gebruiken. Om duidelijk te maken hoe groot het tekort aan technisch geschoolden is in ons land, liet de school de ouders ook kennis maken met deze campagne.
Ik vind het een spijtige zaak dat jongeren vaak op de toppen van hun tenen lopen en alles uit de kast moeten halen om een diploma aso te behalen, omdat ze denken dat ze hiermee een betere toekomst hebben. Als ze dan gaan verder studeren in het hoger onderwijs, waar het niveau nog hoger ligt, haken ze vaak af. En vaak wordt er ook vergeten dat er ook technische richtingen zijn die gericht zijn op verder studeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th February 2013, 19:41
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Vaak worden leerlingen uit een technische afdeling als "minderwaardig" beschouwd, als leerlingen die het ASO niet aankunnen en dus een makkelijkere weg gekozen hebben. Nochtans is TSO helemaal niet minderwaardig. Zelf ben ik ook afgestudeerd in een technische opleiding, weliswaar in een hogere technische opleiding met een aantal vakken op ASO niveau, maar toch merkte ik dat bepaalde mensen nog vaak zoiets hadden van: "Ah, je komt uit TSO, dan heb je wel een makkelijkere opleiding achter de rug". Ik heb zelf vanin het begin voor TSO gekozen, niet omdat ik het voor mezelf "makkelijk" wilde maken of omdat ik ASO niet zou aankunnen maar ik voelde me gewoon meer aangetrokken tot een bepaalde richting die tot het TSO behoorde. Er waren toen leerkrachten die me letterlijke zeiden dat ze mijn keuze niet begrepen omdat ASO zoveel meer te bieden had ook voor later als ik zou afstuderen. Deze leerkrachten vonden zelfs dat ik een te gemakkelijke weg koos en ik hier nog spijt van zou krijgen. Achteraf gezien ben ik het nog steeds oneens met deze leerkrachten. Ik zou zelfs durven zeggen dat bepaalse technische opleidingen zwaarder zijn als ASO-richtingen. Bovendien is er wel degelijk nood aan mensen uit technische richtingen. Deze week nog hoorde ik op de radio dat er in de arbeidssector nog een groot tekort is aan technisch geschoolde mensen. Het is dus zeker niet zo dat je minder mogelijkheden hebt wanneer je uit een technische opleiding komt en bovendien ben je dus ook niet minder als een leerling uit ASO. Ik ben dus ook helemaal voor deze campagne en ik hoop dat de campagne veel mensen kan overtuigen van de waarde van technische opleidingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th February 2013, 09:59
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Het is inderdaad zo dat leerlingen die een TSO richting volgen minderwaardig bekeken worden. Ik denk dat dit ook deels heeft te maken met de opvoeding. Vele ouders willen dat hun kind een ASO richting gaat volgen, want dan kunnen ze verder studeren. Ze vragen niet meer aan hun kinderen wat zij zelf willen studeren. Bij vele wordt het opgelegd door de ouders welke richting de kinderen na het 6de leerjaar moeten geen volgen. Want ze willen dat hun kinderen een ASO richting gaan doen omdat ze bang zijn dat wanneer ze TSO of zelf BSO gaan doen hun kinderen uitgelachten worden en dit is verkeerd. Iemand van een TSO en BSO is evenveel waard, alleen hebben deze het misschien iets moeilijker om grote gehelen theorie te leren maar zijn deze bekwamer in verrichtingen met hun handen en deze personen heeft onze maatschappij ook broodnodig.
Ik heb mijn kinderen zelf laten kiezen. Mijn oudste is begonnen in ASO en na de 1ste graad is zij overgegaan naar STW, dus naar TSO. Zij heeft hier nog geen spijt van. Ze zit nu in haar 5de middelbaar en weet al perfect wat ze wil verder studeren. Zij weet ook dat ze aan de unief een schakeljaar zal moeten volgen, maar wat maakt dat ene jaar nu extra ten opzichte van iemand die van ASO komt op een mensenleven. Mijn mijn middelste zit in het ASO, maar weet dat de richting die ze verder wil studeren later ook kan gedaan worden door iemand die TSO volgt. De jongste gaat pas in het september naar het middelbaar.
Vroeger was het wel zo, dat iemand die TSO of BSO gedaan had niet verder studeerde of toch niet vaak. Dan was de hoge school en de unief alleen maar voor diegene die uit het ASO kwamen. Maar vandaag de dag kan iedereen mits de nodige inspanning naar de hoge school en eventueel ook naar de unief. Dus waarom zo neerkijken op iemand van TSO. Ik vind het positief dat met de TSO afdelingen wat meer in het daglicht wil stellen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th February 2013, 20:00
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
De campagne voor technische richtingen is uit het leven gegrepen: twee hooghartige dames die duidelijk maken dat technisch minderwaardig is en dan de piloot die de job van z'n leven gevonden heeft. Wat we wel voorzicht mee moeten zijn is de boodschap dat alles nog mogelijk is na een technische richting. Theoretisch misschien wel, maar veel hangt toch af van de motivatie van de leerling. Maar het zeker al meermaals bewezen: wie iets wil in het leven en er voor wil werken/studeren, kan worden wat hij wil. Waar zouden al die mensen uit het TSO toch staan zonder mensen uit het TSO of BSO? De ouders moeten als eerste heropgevoed worden om het negatieve/minderwaardige imago van TSO/BSO weg te werken. Of dat ooit zal lukken, dat blijft de vraag. De leerlingen allemaal samen op één school zetten is de oplossing, menen ze in Brussel. Ik heb daar echter heel sterke twijfels bij ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.