actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2014, 14:01
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Kris Peeters: "We gaan de lonen maar twee jaar bevriezen"

Kris Peeters: "We gaan de lonen maar twee jaar bevriezen"

Er komt niet zomaar een indexsprong, maar een 'slimme indexsprong'. Dat zei Kris Peeters (CD&V), minister van Werk, Economie en Consumentenzaken, in het politieke tv-programma 'De Zevende Dag': "Er komt een bevriezing van de lonen voor twee jaar. Daarna kijken we waar we staan."

Kris Peeters wordt in de regering Michel I minister van Werk, Economie en Consumentenzaken. Daar zal hij voor meer werkgelegenheid en dus meer jobs zorgen, zo zei hij in een interview in De Zevende Dag. Dat zal gebeuren door middel van een indexsprong. "Die is onderhandeld in het regeerakkoord en eens er een regeerakkoord is moet je het met hart en ziel verdedigen en er voluit voor gaan."

'Slimme' indexsprong
Dat de zware besparing van Michel I de economie zal fnuiken, gelooft Peeters niet: "De vorige regering wilde door 17 miljard te besparen een begroting in evenwicht tegen 2016. Wij gaan 11 miljard besparen en gaan voor een begroting in evenwicht tegen 2018."

Er komt ook niet zomaar een indexsprong, zegt Peeters, maar 'een slimme indexsprong': "Er komt een sociale correctie op: voor de laagste inkomens hebben we 127 miljoen extra voorzien. De andere lonen worden maar voor twee jaar bevroren. Zoiets moet je stap per stap bekijken en over twee jaar opnieuw bekijken."

Debat met sociale partners
Hoewel de vakbonden, ook het christelijke ACV, al lieten weten dat er acties zouden komen, gelooft Peeters in een debat met de sociale partners. "We moeten er samen met de sociale partners voor zorgen dat die indexsprong wordt omgezet in werkgelegenheid en jobs. We willen die sociale partners rond de tafel om samen te bekijken hoe we die jobs gaan creëren. De vakbond is bezorgd over heel wat zaken in het regeerakkoord, maar ik hoop dat we over veel nog kunnen praten en dat we daar samen kunnen uitkomen. De socio-economische hervorming willen we met de federale regering vorm geven maar alleen samen met de sociale partners kan die duurzaam zijn."

Bron: De Morgen
Datum: 12 oktober 2014
Link:http://www.demorgen.be/binnenland/k...iezen-a2085661/

Eigen mening:
Het is duidelijk dat er maatregelen genomen moeten worden om te kunnen besparen. Ze moeten ook inzien dat het leven steeds duurder wordt en dat het daarom logisch is dat mensen 'in paniek' geraken als er beslist wordt om de lonen twee jaar te bevriezen, als het al niet langer gaat zijn. De regering zou de zwakste groepen in de maatschappij moeten beschermen en ik vind dat ze door dit regeerakkoord de makkelijkste weg nemen, hiermee bedoel ik besparen op sociale zekerheid en gezondheidszorg. Ik hoop dat de nieuwe regering niet slechts loze beloften maakt voor de toekomst, maar dat kunnen we nu nog niet voorspellen.

Laatst aangepast door Julie P*oost : 12th October 2014 om 14:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2014, 20:02
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Lonen zullen twee jaar bevriezen

De mening van Julie is duidelijk, maar ik vind het een beetje eenzijdig. Ik kan haar reactie begrijpen, maar ik vind dat we ook moeten nadenken over waarom deze maatregelen genomen worden. Voor de werknemers is het niet leuk om te weten dat hun loon zal bevriezen de komende twee jaar. Ik zou daar zelf ook niet blij mee zijn, zeker niet omdat alles in de winkel duurder wordt. Toch denk ik dat we niet anders kunnen. Om volledig uit de crisis te kunnen raken moet iedereen een tandje bijsteken. Als iedereen zijn/haar luxe een beetje laat vallen moet dat lukken. Het zal niet makkelijk zijn, maar als iedereen wat meer let op wat hij/zij koopt moet het doenbaar zijn.
De welvaart van een land is belangrijk, ook voor de bevolking zelf. Vele mensen beseffen dit niet, maar het is wel zo. Nieuwe wetten worden niet zomaar gemaakt, er zijn altijd wel een redenen voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.