actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2013, 21:36
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
"Google overtreedt privacywet"

"Google overtreedt privacywet"

De manier waarop Google omgaat met de privégegevens van internetgebruikers, is illegaal. Dat vindt het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). In een reactie laat Google weten dat het bedrijf de Europese wetgeving op het gebied van privacybeleid naleeft.
Volgens het CBP koppelt Google persoonsgegevens van internetgebruikers die via allerlei verschillende Google-diensten verkregen worden, zonder de gebruikers daarover vooraf goed te informeren en zonder daarvoor vervolgens toestemming te vragen.

Google gebruikt privacygevoelige informatie onder meer om internetgebruikers te kunnen benaderen met advertenties en diensten die de persoon in kwestie zouden kunnen aanspreken. Volgens het CBP geeft Google vooraf niet duidelijk aan welke persoonsgegevens gecombineerd worden en krijgt de internetgebruiker niet de mogelijkheid om dat te weigeren.

"Het aanvaarden van algemene privacyvoorwaarden is niet voldoende", zegt het CBP. "Google spint een onzichtbaar web van onze persoonsgegevens, zonder onze toestemming. En dat is bij wet verboden."

Google: "We respecteren Europese wetgeving"

In een reactie op het onderzoek van het CBP zegt Google dat het bedrijf de Europese wetgeving op het gebied van privacybeleid toepast. "Ons privacybeleid respecteert Europese wetgeving en stelt ons in staat om simpelere en efficiëntere diensten te creëren."

Het CBP heeft Google uitgenodigd voor een hoorzitting. Tijdens die zitting wordt besloten of er een voorwaardelijke boete wordt opgelegd. Google stelt dat het elke mogelijkheid heeft aangegrepen om het gesprek met het CBP aan te gaan. "En we zullen dat ook blijven doen", klinkt het.

Bron: De Redactie, 28-11-2013

Mening:
Ergens was het wel te verwachten dat dit soort van privacywet wel eens ging gebroken worden. De technologie van tegenwoordig staat al zo ver dat dit volgens mij is dit mogelijk zonder dat dit opgemerkt wordt. Dit is een beetje hetzelfde als het fenomeen met de afluisterpraktijken die nog maar net aan het licht zijn gekomen. Ik wil wel duidelijk zijn dat ik dit niet kunnen vind. Het is niet omdat dit mogelijk is, dat dit ook effectief moet uitgevoerd worden. Dit zou eigenlijk niet mogen. Er zijn wetten gemaakt voor ons hiertegen te beschermen. Maar daarom worden deze blijkbaar niet altijd nageleefd. Ik vind dit eigenlijk echt niet kunnen. Het gaat nog altijd over onze levens, onze privacy. En ik denk dat ik niet de enige ben die zegt dat dit liever voor zich houdt. Dit zijn namelijk dingen die ik we niet graag aan de grote klok hangen. Doordat iedereen onder ons meestal 'google' gebruikt als zoekmachine kunnen ze zeer veel informatie vergaren waardoor ze over mensen zeer veel te weten kunnen komen. Zonder dat we dit altijd beseffen. Nu is de vraag of dit ook privacy schennis is. Of dit wel mag. Ik denk dat hier veel mensen verschillende opinies zullen over hebben. Maar dit zijn onder andere ook dingen waar we over gaan nadenken als we dit lezen. Of als we deze praktijken te weten komen. Nu moeten we enkel voor ons zelf gaan uitmaken of we deze zoekmachine nog gaan gebruiken of we iets anders gaan doen om onze informatie te vergaren. Zoals naar de bibliotheek gaan of ergens in een bureau om informatie te vragen. Dit zijn dingen waar we onder anderen in de toekomst gaan moeten over nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.