actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2014, 14:50
Sharon.G*bruers Sharon.G*bruers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 64
Rel rond seksisme haalt boek met Barbie als computeringenieur van verkoopsites

Als Barbie niet de knappe, modieuze, hippe blondine op hoge hakken mag zijn, dan verliest ze plots heel wat van haar pluimen. Zo leek het toch in de ogen van Helen Jane, een vriendin van schrijfster Pamela Ribon. Dat lezen we op Ribons blog. Er zou sprake zijn van seksisme in het verhaal. Ook heel wat lezers storen zich al langer aan de seksistische toon. Mattel besloot daarop het boek uit de digitale rekken te halen.



Wat was er aan de hand? Het ging Helen Jane en Pamela Ribon om de volgende passages:

- Op een ochtend is Barbie tijdens het ontbijt al flink op haar laptop aan het werken.

"Wat doe je, Barbie?" vraagt Skipper.

"Ik ben een spel aan het ontwerpen dat kinderen laat zien hoe computers werken", vertelt Barbie. "Je kan een robotpuppy leuke trucs laten doen door gekleurde blokken bij elkaar te zetten!"

"Je robotpuppy is zo schattig", zegt Skipper. "Kan ik je spel spelen?"

"Ik kom alleen maar met ideeën voor het ontwerp", lacht Barbie. "Ik zal de hulp van Steven en Brian nodig hebben om er een echte game van te maken!"

Seksismerel
Oeps, daar is het kwaad geschied. Wat? Kan Barbie niet zelf een computerspel in elkaar steken? Moeten de JONGENS daarbij helpen? En dat in de Barbiereeks: Ik kan worden wat ik wil...

Er ontstond een soort van seksismerel rond Barbie, ook al omdat verder in het boek Barbie erin slaagt haar computer te laten crashen door een virus. Terwijl ze een simpele mail met haar ontwerp naar Steven wou sturen. Ze helpt ook de laptop van haar zusje Skipper om zeep, het domme computerwicht!

Iets te veel computerdomheid voor de anders zo voortreffelijke Barbie. Mattel besliste uiteindelijk na alle heisa om het boek terug te trekken. Alle toekomstige Barbieverhaaltjes "zullen geschreven worden om de verbeelding van meisjes te stimuleren en zullen het personage van Barbie sterker weergeven", beweert fabrikant Mattel.

Het oorspronkelijke boek 'Barbie I Can Be A Computer Engineer' werd in 2010 uitgebracht, maar de seksismekwestie kwam pas deze week aan de oppervlakte. De lezersreviews van de voorbije maanden en jaren op Amazon liegen er nochtans niet om.

Bron: 27/11/2014, DeMorgen, http://www.demorgen.be/technologie/...sites-a2133178/

Mening: Ik vind het absurd dat seksisme nog steeds ter sprake komt in onze moderne samenleving. Het is sociaal verantwoordt dat meisjes wat dommer zijn en enkel gedesinteresseerd zijn in nagels lakken en shoppen, hoe is dat mogelijk? Ik vind het een absolute schande dat sommige gender normen zo diep verworven zijn in de samenleving, het is net een goede zaak om stereotypen te doorbreken zoals een Barbie informaticus. Tegenwoordig zijn de stereotypes al heel wat geminderd maar ik vind het nog steeds bedroevend wanneer ik zaken lees zoals dit.

Laatst aangepast door Sharon.G*bruers : 27th November 2014 om 14:59. Reden: Mening en opmaak aanpassen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.