actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2013, 16:02
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
‘Elektronische sigaret niet zonder gevaar'

Een elektronische sigaret, sigaar of pijp roken is niet zonder gevaar. Dat zeggen het federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten (fagg) en de FOD Volksgezondheid dinsdag in een mededeling. De kwaliteit van de toestelletjes varieert sterk en er is een wezenlijk risico op een overdosis nicotine, luidt het.

De elektronische sigaret wordt voornamelijk verkocht via het internet, op markten en op muziekfestivals. Drie jaar geleden stuurde het geneesmiddelenagentschap al eens een waarschuwing uit, maar de problemen blijven. ‘We vonden er zelfs waarop vermeld stond dat ze nicotinevrij zijn, maar waar toch nicotine in werd aantroffen', zegt Ann Eeckhout van het fagg.

Er is bij de FOD Volksgezondheid één product aangemeld als tabaksproduct, maar het geneesmiddelenagentschap gaf op vandaag geen vergunning af voor een elektronische sigaret als geneesmiddel om te stoppen met roken. Het agentschap raadt het gebruik ervan dan ook sterk af.

10 mg bij kind is dodelijk, bij volwassene is dat 30 tot 50 mg

Het grote probleem is de dosis die vrijkomt in het toestelletje. Dat gebeurt met een verdamper die wordt aangestuurd door een elektronisch circuit, dat zo is ontworpen dat het aantal inhalaties wordt beperkt. ‘Als het systeempje niet goed functioneert, kan een foute dosis vrijkomen', waarschuwt Eeckhout.

En dat laatste is niet zonder gevaar. ‘Bij inname via de mond kan een dosis van 10 mg bij een kind of 30 tot 50 mg bij een volwassene een dodelijke afloop hebben', klinkt het. De (na)vullingen van de apparaatjes bevatten soms meer dan 20 mg nicotine.

Overigens wijzen het fagg en Volksgezondheid erop dat de elektronische sigaret niet mag gebruikt worden op plaatsen waar ook geen gewone sigaretten gerookt mogen worden.

Bron: De Standaard
Datum: 09/04/2013

Eigen mening:

Ik vind het mooi dat we een elektronische sigaret uitvinden om de mensen net de vuiligheid van een echte sigaret te besparen. Mijn moeder rookt al sinds haar 14de en is gelukkig gestopt, maar soms krijgt ze nog de drang om een pakje te kopen. Ik heb er vaak aan gedacht haar een elektronische sigaret te kopen, puur om de drang te laten verminderen. Geen haar op mijn hoofd dat daar nu nog aan denkt. Hoewel dit bij een normaal functionerende sigaret niet het geval zou zijn, vertrouw ik het toch niet (meer).

Van een elektronische sigaret (die bedoeld is om de roker 'gezond' te houden) mag men toch verwachten dat deze op zijn minst gezonder is dan een gewone sigaret? Maar nee, het wordt er precies enkel erger op. Binnenkort doen ze gewoon de moeite niet meer om een sigaret produceren en maken ze een reep teernicotine om op te eten of iets in die aard.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2013, 19:23
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik vind het wel erg dat deze 'vervanger' van een sigaret eerst in zo'n goed daglicht werd gezet. Het zou je gezondheid niet schaden, het zou aanvoelen als een echte sigaret en aangezien het geen sigarettenrook produceert, zou je het gewoon kunnen gebruiken op café. Ja, als je zoiets hoort, zullen vele rokers dit de ideale uitvinding vinden. Ik heb ook al enkele kinderen hiermee zien rondlopen. Nu blijkt dat deze sigaretten ook heel schadelijk zijn. Dit is echt schandalig te noemen. Ik vind dat je eerst een uitgebreid onderzoek moet doen op dat product vooralleer je er zoveel reclame voor gaat maken en vooralleer je er foutieve informatie op gaat zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.