actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2011, 12:08
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Thumbs up Vlamingen zijn voorbeeldige huisvuilsorteerders

De totale afvalberg in Vlaanderen neemt af, en dat ondanks een groeiende bevolking en een economische groei.

Uit cijfers huishoudelijk afval van OVAM voor het jaar 2010 die de krant De Zondag kon inkijken, blijkt dat vorig jaar per gemiddelde Vlaming 525 kilo afval werd ingezameld, zeven kilo minder dan in 2009. Ter vergelijking: in 2001 was elke inwoner van Vlaanderen nog goed voor 558 kilo afval. Minister van Leefmilieu Joke Schauvlieghe heeft het over een 'zeer positieve evolutie'.

De daling toont regionale verschillen: winnaars met dienst zijn de provincie Limburg (min 14 kilo tegenover 2009) en, net als in 2009, Rijkevorsel. De Noord-Kempische gemeente heeft, met 69,76 kilo per inwoner, het laagste restafvalcijfer van heel Vlaanderen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110925_006

Verantwoording: Dit artikel vind ik zeer positief. Ons milieu gaat er sterk op achteruit en het is aan ons om er iets aan te doen. Aan IEDER van ons. Vele mensen denken vaak nog "Die ene persoon zal het niet maken". Wanneer iedereen deze ingesteldheid heeft worden het meerdere personen die het wel maken. Wanneer we allemaal positief ingesteld zouden zijn en iedereen zijn steentje bij draagt, dan pas kunnen we voor verandering zorgen. Dit artikel wijst er op dat er al heel wat mensen zijn die de goede richting op gaan. Begrijp me wel niet verkeerd. Huisvuil sorteren is 1 zaak. Dit is niet als enige de oorzaak van het probleem maar wel 1 van de.. Als we hier al op verbeteren dan vind ik dit al een stap in de goede richting.. Nu maar hopen dat deze positieve ingesteldheid zich uitbreidt..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2011, 09:44
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Deze cijfers vind ik zelf ook zeer positief. Het zou ons moeten stimuleren om het alsmaar beter te doen. We moeten samen, zoals Sabrina ook zegt, ons steentje bijdragen om te zorgen voor een beter milieu. Het is natuurlijk niet alleen de restafval dat onze aarde vervuilt, er zijn nog heel veel factoren die ervoor zorgen dat wij (en onze volgende generaties) de gevolgen gaan moeten dragen van de vervuilingen. Zo zijn er alsmaar meer auto's op de baan, denk maar aan de files van tegenwoordig. Ik heb recentelijk gehoord op het nieuws dat als 10% van de auto's een andere oplossing zoekt om naar het werk of dergelijke te gaan, we maar liefst 40% minder file zouden hebben. Stilstaan, rijden, stoppen, remmen,... Deze acties zijn allesbehalve goed voor de uitstoot wat uiteindelijk leidt tot opwarming van de aarde. Ik vind dat we beter op de hoogte moeten worden gesteld over de toestand van de aarde, we hebben er tenslotte maar één.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th September 2011, 18:22
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Vlamingen zijn voorbeeldige huisvuilsorteerders

We moeten eerlijk zijn, België heeft nu niet echt veel om trots over te zijn als je naar ons land kijkt in de ogen van het buitenland. Maar op vlak van huisvuilsortering kunnen velen leren van Vlaanderen. Ik was dan eigenlijk verrast en blij tegelijkertijd om zo'n positief bericht te lezen. Mede ook door het feit wat Sabrina aanhaalt, ons milieu staat er niet goed voor. Voor sommigen is het vijf voor twaalf, maar anderen trekken zich er niets van aan omdat zij geloven in het principe: het kwaad is reeds geschied. Dit laatste is fout! Ook al is de strijd verloren, een hele oorlog kan nog draaien is het standpunt van de historici! Dat laatste is al meerdere keren bewezen! Het is daarom van groot belang dat de Vlamingen trots zijn op hun verwezenlijking, dat zij dit ook blijven voortdoen om zo een voorbeeld te stellen naar anderen toe. Als ieder individu in de samenleving zijn steentje bijdraagt, hoe klein ook, dan ziet onze planeet er al volledig anders uit. Te beginnen met je eigen huishoudelijke kring, verder via vrienden en familie en uiteindelijk als leraar. Dat zijn drie of vier punten die in zijn geheel heel wat kunnen opleveren, juist omdat één persoon hiermee begonnen is! De boodschap is dus meer dan duidelijk in mijn ogen ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st October 2011, 12:46
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Naast het record van de langste regeringsonderhandelingen zijn we nu ook goede huisvuilsorteerders!
Het klinkt natuurlijk wat belachelijk in de oren, de beste zijn in huisvuil sorteren, maar toch is dit een positieve evolutie tegenover vroeger én het is ook een positieve boodschap naar de toekomst toe.
Het is belangrijk dat we minder afval produceren en dat we sorteren, omdat we zo ons - weliswaar kleine - steentje kunnen bijdragen aan een beter milieu. Nu moeten we er nog voor zorgen dat deze evolutie zich uitbreidt naar andere gebieden, zowel geografisch gezien als abstract (bv. minder de auto gebruiken voor kleine afstanden). De boodschap is duidelijk: elk individu moet zijn bijdrage leveren, want kleine 'beetjes' zorgen voor één grote vooruitgang.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.