actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2011, 12:58
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Thumbs up Zonnevliegtuig vliegt vrijdag naar België

Zonnevliegtuig vliegt vrijdag naar België

De Solar Impulse, het grootste vliegtuig dat genoeg heeft aan zonne-energie om dag én nacht te vliegen, komt vrijdag naar Zaventem. Dat hebben de projectleiders in Zwitserland laten weten.
Vrijdag 13 mei blijkt een geluksdag voor Belgische vliegtuigspotters. Omstreeks 21 uur zal - als alles goed gaat - een heel uitzonderlijk toestel landen in Brussel. De weersomstandigheden laten namelijk toe dat het 'zonnevliegtuig' Solar Impulse van zijn standplaats in de luchthaven van Payerne, Zwitserland, naar Zaventem vliegt.

De duur van de vlucht wordt op 12 uur geschat. De piloot is de Zwitserse ingenieur André Borschberg. Hij zal na de landing in Zaventem een briefing houden met zijn collega-projectleider Bertrand Piccard.

De vlucht van vrijdag kan op de voet gevolgd worden op de website van het project. Er is ook een Apple- en Android-applicatie (Solar Impulse Inventing the Future) die de positie, de hoogte en de snelheid live weergeeft en waarop ook live-beelden van in de cockpit te zien zijn.

Het project van de Solar Impulse startte in 1999. Pas vorig jaar was het toestel klaar voor een zijn eerste testvluchten. De allereerste vond plaats op 7 april 2010. Het vliegtuig heeft een spanwijdte van 63,4 meter en weegt 1.600 kilo, en is zo het grootste vliegtuig met een dergelijk laag gewicht. Op de vleugels zijn 12.000 fotovoltaďsche cellen bevestigd, die de nodige energie produceren en opslaan in batterijen.

De ontwerpers van de Solar Impulse hopen uiteindelijk met een zonnevliegtuig de wereld rond te vliegen en zo de weg open te leggen voor hernieuwbare energie in de luchtvaart. Het plan is om dit jaar een nieuw vliegtuig te bouwen dat de Atlantische Oceaan kan oversteken.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110512_055

Opmerking :
Het is niet belangrijk dat het vliegtuig in Zaventem zal landen, maar het is belangrijk dat er verder onderzoek gedaan wordt naar dergelijke experimenten. Dit vliegtuig kan enkel de piloot vervoeren, hierdoor kan je het nog niet gebruiken voor andere doeleinden. Toch is dit een stap in de goede richting en moeten deze projecten gesteund worden. Op dit moment kost het nog veel geld, maar later zal er veel geld uitgehaald kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2011, 23:05
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Interessant artikel, zeker wat betreft mijn studierichting Techniek. Morgen heb ik toevallig les over groene energie. Ik ga dit artikel zeker aanhalen bij de leerlingen.

Lang leve zonne-energie, lang leve groene energie..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2011, 14:45
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik vind het ook zeker een stap in de goede richting. Een vliegtuig dat dag en nacht genoeg heeft aan zonne-energie vind ik toch al wel heel schitterend. Het toont aan dat er nog altijd zeer veel mensen zijn die de hernieuwbare energie zoveel mogelijk willen gebruiken in alles en nog wat. Het is wel goed dat ze eerst verschillende testritjes maken. Je kan natuurlijk niet elke dag met dit soort vliegtuig vliegen dan, want daar steekt het weer een stokje voor. Maar als ze al zonnevliegtuigen kunnen gebruiken op zonnige dagen, dat zou toch al een serieuze verbetering zijn. Je ziet wel dat er heel lang aan gewerkt is om het af te krijgen. In 1999 is het al van start gegaan, en pas in 2010 heeft het zijn eerste testrit gemaakt. Ik denk dus dat het nog wel een hele tijd gaat duren voordat mensen echt met een zonnevliegtuig op reis kunnen gaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2011, 21:38
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Ik heb het vliegtuig vrijdag zien overvliegen en het was echt de moeite om naar te kijken. Geluidsloos vloog dat vliegtuig richting Zaventem, het enige dat je hoorde was een helikopter die de historische vlucht aan het volgen was. Meteen viel de grootte van het vliegtuig tegenover de helikopter op. Het vliegtuig was een grote streep terwijl de helikopter een kleine stip ernaast was. De snelheid was ook best spectaculair, het vliegtuig ging amper vooruit, je kon het minstens een dik kwartier in de lucht zien vliegen. Nadien las ik in de kranten dat de snelheid gemiddeld 60km/uur bedraagt, een slakkengangetje dus. Maar ik ben ervan overtuigd dat de wetenschap hier nog oplossingen voor gaat bedenken, want anders pak je beter de wagen. Het was zeker de moeite om het stukje geschiedenis voorbij te zien vliegen. Ik was op het moment zelf aan het babysitten. De kinderen vonden er maar niets aan, voor hun was het doodgewoon vliegtuig zoals er zovelen zijn, maar ik vond het geweldig om het te zien overvliegen.

Het is een knap staaltje technologie, dat een vliegtuig enkel op zonnepanelen een hele vlucht kan maken. Het vliegtuig heeft dan wel 12 uur gevlogen om de bestemming te bereiken, met deze vlucht wordt weer maar eens geschiedenis geschreven in de vooruitgang van de wetenschap. Ik ben benieuwd wat het volgende zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.