actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 15:05
Renka De Weerdt Renka De Weerdt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hoogstraten
Posts: 27
Nieuwe diersoorten in Amazone

Elke drie dagen nieuwe soort in Amazone

BRUSSEL - De afgelopen tien jaar zijn er in het Amazonegebied meer dan 1.200 nieuwe soorten planten en gewervelde dieren ontdekt, of zowat één om de drie dagen. Dat staat in een gisteren gepubliceerd rapport van de internationale natuurbeschermingsorganisatie WWF.

Er zijn 637 nieuwe plantensoorten bij, 257 soorten vissen, 216 amfibieën, 55 reptielen en 39 zoogdieren. Tot de meest opvallende vondsten behoren een nieuwe soort anaconda, een papegaai met een kale kop, een kikker met een patroon van vlammen op zijn bovenlijf en een rivierdolfijn.

‘Dit rapport toont duidelijk de ongelooflijke diversiteit van het leven in het Amazonegebied', zegt Francisco Ruiz, die aan het hoofd staat van het ‘Living Amazon'-inititatief van het WWF.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=AL31DIE1

Mening: Ik ben van mening dat het Amazonewoud moet gespaard worden. Het steeds bijvinden van nieuwe soorten vind ik hiervoor een ideaal argument. Door bomen te blijven kappen worden deze diersoorten bedreigd terwijl we van hen misschien nog heel veel kunnen leren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2010, 15:03
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Ik ben het volledig met Renka eens. Het amazonewoud moet bewaard worden, want het bevat schatten die wij nooit opnieuw zullen kunnen evenaren eenmaal dat het weg is. Het is het grootste regenwoud op aarde en bevat een diversiteit waar wij als gewone mensen geen beeld van hebben. Dat mag niet verdwijnen! Men mag tevens niet vergeten dat we het woud nodig hebben (CO2-verwerking en O2-productie) en dat het omkappen het domste is wat we kunnen doen.

Ik vind dit artikel op zich ook heel goed nieuws. In plaats van altijd deprimerende berichten te horen over soorten die zijn uitgestorven, is er hier een duidelijke toename aan soortenkennis. Dat is belangrijk, veel te veel diersoorten zijn al uitgestorven of worden met uitsterven bedreigt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2010, 15:48
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ik begrijp jullie reacties. Ik vind het ook jammer dat men het amazonegebied gebruikt voor massaal kappen van bomen, maar kan het anders?

Wij mensen hebben steeds meer behoefte aan verschillende grondstoffen. Hout is de grondstof voor vele dingen. Onze meubels bestaan vaak uit hout, van dit hout maakt men ook papier, enz.

Ik vind het jammer, maar ik denk dat het gewoon niet anders kan. Een massale mentaliteitsverandering zou misschien een oplossing kunnen bieden, maar dat is een operation zero.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2010, 20:18
VerwerftJ VerwerftJ is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Noorderwijk
Posts: 7
Arrow RE: Nieuwe diersoorten in Amazone

Ik schrok mezelf rot van de groei in het aantal dieren.
Graag zou ik toch willen zeggen dat elke medaille twee zijden heeft.
Ik zou niet meteen willen zeggen dat zulke extreme groei voordelen met zich meebrengt. Het zorgt natuurlijk wel voor een groei in diversiteit binnen het Amazonewoud,
maar toch wil ik melden dat ik vrees dat veel van deze dieren in industriële omstandigheden zijn opgegroeid en een kleinere kans tot overleven hebben.
Volgens de theorieën omtrent erfelijkheid is het een algemeen feit dat een dier zichzelf kan beïnvloeden of aanpassen om te overleven in een biotoop. Hoewel het vaak ook kan gebeuren dat de omgeving het DNA of kenmerken van het dier ook weet te veranderen.
Deze veranderingen kunnen dan nadelen met zich meedragen: De diersoort wordt veel makkelijker zichtbaar of ze ontbreekt mogelijke kenmerken om makkelijker aan voedsel te geraken.
Wat mij gewoon opviel, was dat er nogal veel rare gevallen tussenzaten.
Een papegaai met een kale kop? Ik bedoel:
"Werk van de natuur?" of "Werk van menselijk vergif?"
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th October 2011, 15:18
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Ook ik ben van mening dat het amazonewoud gespaard moet worden,
als er dan toch dringend behoefte is aan hout probeer dan aan verantwoordelijke houtwinning te doen zoals in Scandinavië het geval is.
Daar blijven ze maar een beperkte tijd op één plaats hout kappen en planten ze altijd nieuwe bomen na afloop. Op deze manier kan de natuur er zich herstellen en vind er slechts beperkte schade plaats. De manier waarop ze het amazonegebied 'vernietigen' is simpelweg onbeschaafd..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.