actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2011, 11:07
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Bijna 25.000 dier- en plantensoorten met uitsterven bedreigd

Bijna 25.000 dier- en plantensoorten met uitsterven bedreigd (10/11/2011)

Wereldwijd worden in totaal 24.216 dier- en plantensoorten met uitsterven bedreigd. Dat blijkt uit de nieuwe Rode Lijst van bedreigde soorten die werd opgesteld door de natuurorganisatie IUCN (International Union for Conservation of Nature).


Van de 61.914 soorten die duizenden wetenschappers over de hele wereld hebben onderzocht, zijn er 801 soorten volledig uitgestorven. 64 soorten komen niet meer in het wild voor. Bij de vorige Rode Lijst van 2010 waren dat nog respectievelijk 791 en 63 soorten. Uit de cijfers blijkt dat het aantal soorten nog steeds achteruit gaat, aldus IUCN.

Op dit moment loopt volgens de organisatie ongeveer een kwart van alle zoogdieren het risico op uitsterven. De westelijke zwarte neushoorn, een ondersoort van de zwarte neushoorn, wordt dit jaar zelfs als uitgestorven verklaard. Neushoorns worden ernstig bedreigd door illegale jacht door een groeiend aantal stropers. Daarnaast lijden zij onder een steeds kleiner wordend leefgebied.

Overigens geldt voor nagenoeg alle soorten dat de bedreiging in grote mate een gevolg is van menselijk handelen. Zo is het verlies van leefgebied, bijvoorbeeld door de kap van regenwoud, een belangrijke oorzaak. Ook illegale jacht en handel, vervuiling en klimaatverandering vormen een ernstige bedreiging.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...n-bedreigd.aspx

Mijn mening:
Ik word altijd zo triest als ik dit soort artikels lees. Hele speciale dierensoorten voorgoed verdwenen in de geschiedenis van de planeet aarde. Het feit dat de cijfers nog aan het stijgen zijn volgens dit artikel, maakt mij ongerust voor de toekomst van vrijwel alle dier- en plantensoorten. Ik zit er niets mee in dat dieren uitsterven in de natuur want dat is nu eenmaal zo. Als dieren uitsterven vanwege mensenlijke redenen is dat verschrikkelijk. Het groeiend aantal stropers en illegalen jachten zijn waarschijnlijk de bekenste oorzaak van dit probleem. Ik weet dat er acties ondernomen worden door verscheinde instanties om dit te stoppen, maar vanwege onze huidige maatschappij drijven me de 'arme' mensen zoals bijvoorbeeld in Afrika in de armen van stropers omdat ze geld nodig hebben.
De gedachte om later les te geven en te vertellen 'Zo zag een neushoorn eruit rond het begin van de 21ste eeuw.' vind ik verschrikkelijk. Ik hoop ergens dat dit soort gedrag in de toekomst verminderd of zelfs helemaal verdwijnd. Zeker voor de komende generaties anders kunnen ze deze wezens nooit bewonden.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2011, 11:22
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Het zijn inderdaad schrijnende cijfers. Bijna 25.000 diersoorten dat met uitsterven worden bedreigd. We moeten de natuur inderdaad zijn gangetje laten gaan, het proces van uitsterven en herstellen is normaal in de natuur. Maar wanneer bij het uitsterven van dieren de oorzaak ligt bij het menselijk handelen, moet er dringend iets gebeuren. Het aantal uitstervingen stijgt nog steeds, dus dat betekent dat er niet veel is gebeurd. Het illegaal jagen zou strenger moeten worden gecontroleerd en beboet worden. De vervuiling en de opwarming van de aarde zijn oorzaken die, naast bedreiging van diersoorten, ook nog heel veel andere gevolgen heeft voor ons milieu. Het is aan ons om te werken aan een schoner leefmilieu. Anders schiet er op lange termijn niet veel meer over van onze fauna en flora...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.