actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2010, 12:09
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Hoge babysterfte in Nederland mogelijk door verloskundigen

Het hoge aantal baby's dat in Nederland tijdens de zwangerschap of de bevalling sterft, kan ermee te maken hebben dat daar veel met verloskundigen gewerkt wordt. Het aantal baby's dat in Nederland tijdens de bevalling overlijdt, is een van de hoogste in Europa. Dat blijkt uit onderzoek van het UMC Utrecht dat woensdag in het tijdschrift British Medical Journal wordt gepubliceerd.

De kans op babysterfte is hoger wanneer de bevalling begint onder leiding van een verloskundige, in de eerste lijn. Dat zijn zogenaamde laagrisicobevallingen waar complicerende factoren geen rol spelen. Toch is bij die bevallingen de kans op babysterfte 2,3 maal zo hoog als bij hoogrisicobevallingen die starten onder supervisie van een gynaecoloog, in de tweede lijn.

Als een vrouw tijdens een thuisbevalling, onder leiding van een verloskundige, naar het ziekenhuis gebracht moet worden, is de kans op babysterfte zelfs 3,7 keer zo hoog.
De onderzoekers analyseerden bijna 38.000 geboortes in de regio Utrecht uit 2007 en 2008. In totaal overleden 99 baby's. Dat zijn 2,6 sterfgevallen per 1.000 bevallingen. Daarvan overleden er 36 tijdens of na de bevalling, wat 1 per 1.000 is.

De onderzoekers noemen de resultaten 'verrassend'. 'Bij laagrisicobevallingen verwachtten we minder babysterfte en opnames in de intensive care, maar het omgekeerde is waar. De huidige richtlijnen en technieken om het risico in te schatten, schieten kennelijk tekort.'

De onderzoekers pleiten voor een verandering van het verloskundige systeem om het risico terug te brengen.

bron:destandaard.be

Dit artikel toont aan de medische zorgen heel wat levens kunnen redden.
Uiteraard ligt dit cijfer in ontwikkelingslanden nog veel hoger. (http://www.updaid.nl/vrouwen-kinder...en-babysterfte/)

Zijn de mogelijkheden die wij hebben op medisch vlak een positieve evolutie? Volgens mij zeker wel.
Maar hoe ver moet je hierin gaan?
Niemand wil dat zijn/haar kind sterft. Ik zou zelf nooit het risico nemen om thuis te bevallen. Maar anderzijds zal ik ook nooit het type vrouw zijn dat gaat zitten wachten op haar bevalling. Ik zou zeker nog met het openbaar vervoer een daguitstapje durven maken. Maar ik zou toch binnen België blijven.
Dat wijst er toch op dat ik wel graag vasthoud aan de kwaliteit van onze medische zorgen.

Is het een risico om thuis te bevallen? Voordat ik dit artikel las, dacht ik eerder van niet. Men schat in of het een risicobevalling is of niet. Op basis daarvan maak je je keuze. Maar als ik nu lees dat je meer kans hebt om je kind te verliezen bij een laagrisicobevalling thuis tegenover een hoogrisicobevalling in het ziekenhuis, moet ik deze mening toch even herzien.
Anderzijds stel ik mij de vraag: Moet men zich zorgen maken om deze Nederlandse cijfers?
Ik denk dat het cijfer op zich niet zo choquerend is, maar eerder het verschil tussen de laagrisico- en de hoogrisicobevallingen.
Daarom lijkt het mij wel van belang om eens na te gaan wat hiervan de oorzaken zijn.
Maar ik ben zeker geen voorstander om thuisbevalling helemaal af te schaffen. Ik ben blij dat zoiets niet besproken wordt in het artikel. Want als we alles waar een risico aan verbonden is, moeten laten. Dan lijkt het me beter gewoon geen kinderen te krijgen. Want geloof het of niet, op een dag wordt dat kind ziek, op een dag valt dat kind uit de zetel, … Maar dat kind zal op een dag ook zeggen “Mama/papa beste vriend!”. Leef en kruip niet weg in een super hygiënische veilige cocon!

Laatst aangepast door Sanne.Cocx : 3rd November 2010 om 12:27.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.