actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2014, 22:26
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
"Nederlandse kernreactor in Petten was onveilig"

De kernreactor die vorig jaar in Nederland werd stilgelegd, was blijkbaar onveilig. Een aantal medewerkers zou de veiligheidsregels hebben overtreden.
Het nieuws is naar buiten gebracht door De Volkskrant en Brandpunt Reporters van de Nederlandse publieke omroep NPO. De kernreactor van Petten was eigendom van de Europese Commissie en werd uitgebaat door het bedrijf NRG.

De reactor dateert uit 1961 en was bedoeld voor onderzoeksdoeleinden. Zo leverde hij 30% van de globale en 60% van de Europese productie van isotopen voor kankerbestrijding. Daarnaast werd de reactor gebruikt voor onderzoek naar de verkorting van de levensduur van radioactief afval.

De voorbije jaren waren er echter steeds meer technische problemen. In 2002 werden scheurtjes vastgesteld en twee jaar geleden waren er problemen met de koeling.

De reactor werd vorig jaar gesloten uit veiligheidsoverwegingen. Intussen wordt er volgens NRG gewerkt aan een nieuwe reactor Palles die de productie van isotopen zal overnemen. Die zou in 2020 operationeel worden.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2122158

Mening: Ik vind dit artikel vrij overbodig daar ik van mening ben dat elke kernreactor in essentie onveilig is voor zijn omgeving en voor het milieu. Ik vind dat er veel meer moeite gedaan moet worden om alternatieve te vinden die niet gevaarlijk zijn voor de mens en zijn omgeving. Uiteraard ligt de werking van deze reactor iets gevoeliger omdat hij isotopen produceert voor kankerbestrijding. Maar ik hoop dat wetenschappers op termijn ook hier een alternatief voor vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.