actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2009, 10:11
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Elke dag belanden zestig Vlaamse huurders op straat

Elke dag belanden zestig Vlaamse huurders op straat

Elke dag worden zestig Vlaamse gezinnen uit hun huis gezet omdat ze de huur niet langer kunnen betalen. Het gaat om een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar.
In 2008 kwamen 10.780 gezinnen op straat te staan, weet de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Dat kwam neer op een gemiddelde van dertig gezinnen per dag, een record.
Dit jaar is er al sprake van een verdubbeling. "In de eerste negen maanden van dit jaar begonnen eigenaars dubbel zoveel procedures tegen hun huurders wegens wanbetaling als vorig jaar", aldus Katelijne D'Hauwers van het Algemeen Eigenaarssyndicaat.
In de grotere steden gebeuren de uitzettingen het vaakst. In Gent worden zo elke dag twee gezinnen uit hun huis gezet.
Bron: www.gva.be

Persoonlijke argumentatie

Hier schrik ik toch wel even van… zestig gezinnen per dag? Dat is enorm veel. Er moet hier toch een oplossing voor zijn? Wat ik me dan afvraag is waar ze dan naar toe kunnen? Je kan mensen toch niet zomaar op straat laten staan. Over deze zaak moet dringend worden gepraat, er moet een oplossing worden gevonden. Zo kan het niet verder, dat is duidelijk.

Dit artikel is naar mijn mening maatschappelijk relevant. Het welzijn van duizenden gezinnen lijdt hier immers onder.

Ik hoop door dit artikel dat de mensen in actie schieten om dit probleem op te lossen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2009, 10:35
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
60 gezinnen per dag op straat, dat zijn echt verontrustende cijfers. Het onderdak afnemen van gezinnen die al van een leefloon moeten rondkomen, is schandalig. Het zijn de verhuurders die ermee naar de rechter stappen, maar hen treft geen blaam, want het is normaal dat zij ook hun geld en hun inkomen willen bekomen. Men zou moeten beginnen met de bouw van meer sociale woningen, en de vergoeding voor zo'n woning aanpassen aan het inkomen van de bewoners. Ondertussen zou de overheid de bevolking meer tegemoed moeten komen: extra premies, of zelfs een belastingverlaging. Dat is weer een serieuze hap uit het budget, maar het zou niet mogen zijn dat zoveel mensen simpelweg van de ene dag op de andere hun huis niet meer in mogen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2009, 10:44
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 66
Elke dag belanden zestig Vlaamse huurders op straat

Ik moet zeggen dat dit grote aantal mij ook wel verbaast. Eerder deze week werd al meegedeeld dat België het land is waarbij de loonlast enorm hoog ligt in vergelijking met andere Europese landen. Ik denk dat daar al een grote fout zit. Iedereen wil maar meer en meer verdienen en als ze vinden dat ze niet genoeg verdienen komen ze maar op straat. Zo echter zal de crisis nooit stoppen. Iedereen zal een beetje water bij de wijn moeten doen zodat de mensen die op de rand van vallen staan, terug een stapje hoger komen en niet onmiddellijk vallen. We doen onze eigen economie kapot.
Ik vind het heel erg om te lezen dat er zo veel mensen op straat komen te staan en vraag mij inderdaad ook af waar al die mensen naartoe moeten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2009, 11:32
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Ik vind dat het tijd wordt dat onze regering naar een oplossing zoekt. De crisis zal hier ook wel voor een groot deel mee te maken hebben. Maar ik vind het ergens niet normaal dat de huurprijzen zó de lucht in zijn gegaan de laatste jaren. Je moet al een goede '2verdiener' zijn tegenwoordig om al de rekeningen te kunnen blijven betalen. Als je bijvoorbeeld alleenstaande bent met een kind en je hebt een gemiddeld inkomen, dan zal je af en toe wel zwarte sneeuw zien. Voor een klein appartement betaal je tegenwoordig al 500 euro, reken daar nog eens gas, elektriciteit, telefoon... bij. Extraatjes zullen voor deze mensen niet weggelegd zijn.
Dus het is toch wel heel belangrijk dat hier iets aan gedaan wordt, want mensen hebben het recht om een dak boven hun hoofd te hebben!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th November 2009, 12:11
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Dubbel zo veel arme huurders op straat

jimmy kets
Vrederechters bevelen dit jaar tot 60 uitzettingen per dag —

Dit jaar werden al dubbel zoveel Vlaamse gezinnen uit hun woning gedreven omdat ze de huur niet kunnen betalen. Het gaat om bijna zestig uitzettingen per dag.

Het lijkt een beeld uit lang vervlogen tijden: op bevel van de vrederechter zet de deurwaarder wanbetalers op straat. Desnoods zet hij hun inboedel op de stoep. Dat beeld uit Arm Vlaanderen is helemaal terug.

Vorig jaar werden volgens de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) 10.780 gezinnen uit hun woning gezet. Dat zijn er 207 per week of 30 per dag. Toen al was dat een record.

Dit jaar neemt het aantal uitzettingen hand over hand toe. We stevenen zelfs af op een verdubbeling: 60 uitzettingen per dag. ‘Want in de eerste negen maanden van dit jaar begonnen eigenaars dubbel zoveel procedures tegen hun huurders wegens wanbetaling als vorig jaar', zegt Katelijne D'Hauwers van het Algemeen Eigenaarssyndicaat (AES).

Met zijn 25.000 leden staat het AES sterk op de private huurmarkt. ‘Neen, onze leden zijn geen huisjesmelkers', zegt D'Hauwers. ‘Het merendeel zijn kleine eigenaars die twee of drie panden verhuren. En ze gaan niet lichtvaardig naar de vrederechter, want zo'n procedure betekent een zware kost.'

Betrouwbare graadmeter

De verdubbeling van het aantal procedures van eigenaars tegen wanbetalers is dus een betrouwbare graadmeter. ‘In 90procent van de gevallen leidt zo'n procedure tot uitzetting op bevel van de vrederechter. Tien procent van onze leden krijgt jaarlijks te maken met huurders die niet of onregelmatig betalen', aldus D'Hauwers.

Het geschatte cijfer van zestig uitzettingen per dag wil ze nuanceren: ‘In Vlaanderen woont driekwart van de gezinnen in een eigen woning. Uitzettingen doen zich vooral voor in grotere steden (zie kaderstuk over Gent, nvdr.) en dan hoofdzakelijk in Brussel, waar de helft van de bevolking huurt.'

Nathalie Debast van de VVSG noemt de uitzettingen ‘een fenomeen dat enorm escaleert, parallel aan andere duidelijke aanwijzingen voor de snel groeiende armoede in Vlaanderen'.

In geval van een uitzetting worden de OCMW's op bevel van de vrederechter automatisch verwittigd, in de hoop dat zij op de valreep een oplossing kunnen bekokstoven. Debast: ‘Meestal is dat ijdele hoop, want vrederechters zetten gezinnen niet zomaar op straat. Het gaat vrijwel altijd om leefloners en andere uitkeringtrekkers die zich hopeloos in de schulden werkten.'

Ook op platteland

Uit haar regelmatige bevraging van OCMW's leert Nathalie Debast dat overal in Vlaanderen, ook op het platteland, het fenomeen een dagelijkse realiteit wordt. Vanzelfsprekend speelt de economische crisis een belangrijke rol in de terugkeer van Arm Vlaanderen. ‘Als er elk dag veel ontslagen vallen, komen meer gezinnen vanzelf in betalingsmoeilijkheden', zegt minister van Wonen Freya Van den Bossche.

‘De crisis is een te gemakkelijke verklaring', vindt Ludo Serrin van het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk. ‘Er zijn gewoon te weinig sociale woningen. Zo worden armoedige gezinnen naar de private, duurdere huurmarkt gedreven, waar ze onvoldoende worden beschermd.'

Nathalie Debast (VVSG) beaamt: ‘Een alleenstaande met een leefloon van 726euro per maand –wat onder de Europese armoedegrens van 860 euro zit– slaagt er niet in te voorzien in zijn basisbehoeften. Huur, energie en kledij vreten bij uitkeringtrekkers een te grote hap uit het budget om met het restje nog menswaardig te kunnen leven. Vorig jaar plaatsen we meer dan 38.000 budgetmeters voor elektriciteit, 7procent méér dan het jaar voordien. Een onmiskenbaar teken van de groeiende armoede. En dan moeten de OCMW's het telkens weer oplossen.'

BRON: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=KD2J0HS2

_________________________________________

Ja, het artikel gaat over hetzelfde onderwerp. Ik heb het geplaatst omdat dit artikel wat meer uitleg geeft over bijvoorbeeld de mogelijke oorzaken van dit fenomeen. Het geeft dus nog wat meer uitleg, achtergrondinformatie bij het oorspronkelijk geposte artikel.

mijn eigen mening: 60 huurders per dag is inderdaad erg veel. Nu, ik vind het erg belangrijk dat ze wel onderzoeken wat de oorzaak nu juist is. Als de oorzaak gevonden is, kan er misschien iets aan gedaan worden. Ik vind het ook positief dat men het OCMW inschakelt. Wel spijtig dat zij te weinig voorzieningen (vb. sociale woningen) hebben. Misschien moet men een andere organisatie zoeken en er een samenwerking van maken? Men kan die huurders immers toch niet gewoon op straat zetten? Ik hoop dan ook dat er in de toekomst meer onderzoek gedaan wordt en men deze situatie wat probeert te verhelpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.