actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2009, 13:38
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Binnekort gsm-verbod in basisonderwijs?

28/11 De Waalse minister van Volksgezondheid Eliane Tillieux wil een gsm-verbod in het basisonderwijs. Dat zei de PS-politica zaterdag.


De minister pleit voor een verbod op het gsm-gebruik in het basisonderwijs wegens gezondheidsredenen. "Wetenschappelijke studies geven aan dat jongeren die veel mobiel bellen ook een hoger risico lopen op gezondheidsproblemen, die te wijten zijn aan de straling", zei Tillieux in La Dernière Heure.

Gebruik
Gsm-gebruik in het secundair onderwijs wordt voorlopig niet aan banden gelegd. "Een verbod ligt daar veel moeilijker. Het is beter om het gebruik daar te omkaderen: geen gebruik tijdens de lessen, enkel aan de schoolpoort, enzovoort. Om het gebruik te beperken, moeten er keuzes worden gemaakt", aldus de politica.

De minister wil bovendien haar federale collega's overtuigen om bij elke verkochte gsm een bijsluiter toe te voegen waarin wordt gewaarschuwd voor gezondheidsrisico's. Een andere suggestie is de invoering van een gsm-vrije dag.

BRON: www.gva.be

Eigen mening:

Naar mijn mening zijn die kinderen nog veel te jong om een gsm te hebben en al zeker om deze mee naar school te nemen. Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom ze hun gsm mee naar school nemen. Als ze naar huis willen bellen kan dat ook vanuit school en tegen hun vriendjes kunnen ze nog altijd na de les praten. Maar ik kan misschien wel begrijpen dat er tegenwoordig ouders zijn die graag hebben dat hun kind een gsm mee naar school neemt zodat ze hun eender wanneer of voor wat kunnen bereiken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2009, 18:15
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Ik vind het goed dat men deze regel wilt invoeren. Het is zoals ze zeggen inderdaad beter voor de gezondjheid van de kinderen dat ze aan zo weinig mogelijk straling bloot komen te staan. Een gsm zorgt al onmiddelijk voor meer straling en dus schaadt het de gezondheid van die jongeren. Ik heb zelf mijn eerste gsm gekregen toen ik in het laatje jaar zat van het basisonderwijs, maar veel deed ik er toen niet mee omdat veel van mijn vrienden dat nog niet had. Ik stel mij nu ook de vraag waarom die kinderen al een gsm nodig hebben? Ik vind dat de leeftijd voor alles naar beneden aan het gaan is. Steeds meer kom je jongere kinderen tegen in het uitgaansleven en zie je steeds meer jonge kinderen met een gsm. Ik geloof nooit dat dit allemaal goed voor ze is en hoop dat ouders dat ook beseffen en de aankoop van zo'n gsm of de eerste keer uitgaan lang genoeg uitstellen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2009, 18:29
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Die kinderen zijn nog maar 12 jaar en hebben al een GSM? Ik heb mijn eerste GSM gekregen toen ik 12 jaar werd maar ik moest elke dag op en neer naar Turnhout met de fiets. Als ik onderweg dan pech kreeg kon ik bellen. Ook al had ik een GSM, ik gebruikte hem nauwelijks. Ik kwam vroeger met €15 meer dan 3 maanden toe.
Ik vind dat je in de basisschool nog geen GSM nodig hebt. Meestal ga je naar school in je eigen dorp en is de school niet ver van je huis. Om te zeggen dat je 10 minuten later thuis bent, heb je geen GSM nodig.

Ik ben het eens met Sanne Lievens. De leeftijd voor alles is inderdaad aan het dalen. De jeugd van nu gaat al vanaf 13 jaar uit voor de eerste keer! Ik mocht voor de eerste keer pas uitgaan op mijn 15 jaar en dat was dan nog een fuif waar er veel toezicht was. Ook blijven deze kinderen al weg tot 2 uur of langer. Ik snap niet dat ouders dat goedkeuren.

Als ouders zo doorgaan, lopen binnenkort kleuters al rond met een GSM. Is dit nog wel de bedoeling? Als we hier mee doorgaan, kunnen we een verslaving veroorzaken! Kinderen hechten zich snel aan iets. Vroeger was je snel verslaafd aan een Game Boy. Gaan de kleuters van nu verslaafd geraken aan de GSM?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2009, 18:50
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Binnenkort gsm-verbod in basisonderwijs?

In deze maatschappij is het GSM-gebruik niet meer weg te denken. Het is heel gemakkelijk om altijd bereikbaar te zijn en je kan heel snel je ouders, een ziekenwagen,... verwittigen indien dit nodig is. Maar ik vind dat kinderen van de lagere school nog geen mobiele telefoon nodig hebben. Het is wetenschappelijk bewezen dat veel GSM-gebruik slecht is voor de gezondheid. Kinderen van de lagere school zijn meestal samen met een begeleider, zij hebben zelf geen GSM nodig. Ik vind het dus geen slecht idee om GSM's te verbieden op de lagere school. Zo kunnen kinderen ook niet op school in de verleiding komen om zelf een GSM aan te schaffen, gewoon om er eentje te hebben, om erbij te horen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th November 2009, 20:20
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik vind dit voorstel persoonlijk een heel goed voorstel. Kinderen in het basisonderwijs zijn veel te jong voor een gsm. Mentaal zijn deze ook vaak overhaalbaar wanneer er bijvoorbeeld mensen met verkeerde bedoelingen achter kinderen hun gsm nummer komen en hen opbellen. En zoals in het artikel staat is het ook beter voor hun gezondheid.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th November 2009, 20:49
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Ik vind dit ook een zeer goed voorstel omdat jongens en meisjes uit het basisonderwijs nog veel te jong zijn voor een GSM op zak te hebben en zeker niet op school. Ik zelf kreeg pas op mijn veertien een GSM, maar ik vroeg daar ook niet achter. Tegenwoordig willen kinderen alles snel hebben, terwijl ze eigenlijk nog niet eens hun plechtige communie hebben gedaan en dat vind ik er over aan het gaan. Ik denk dat het krijgen van een GSM op zo een jonge leeftijd ook veel te maken heeft met de ouders, zij bepalen op die leeftijd normaal toch wat hun kinderen krijgen en wat niet! Ik weet heel zeker dat dit niet bij mijn ouders zou lukken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.