actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2017, 10:22
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Hitte en droogte veroorzaakt extreme ontbossing wereldwijd

In 2016 is over heel de wereld 29,7 miljoen hectare - ruim 9 keer de oppervlakte van België - aan bos verloren gegaan, een record. Dat blijkt uit gegevens van de Universiteit van Maryland die worden geciteerd in een rapport van de ngo Global Forest Watch (GFW). Het gaat om een stijging met maar liefst 51 procent ten opzichte van 2015.

Volgens Global Forest Watch waren het vooral bosbranden die door extreme hitte en droogte de grootste schade aanrichtte. Zo gingen vooral in Brazilië, Indonesië en Portugal grote stukken bos in vlammen op. Naast bosbranden, speelt ook ontbossing voor land- en mijnbouw een grote factor.

Economische impact

Volgens het rapport kunnen bosbranden en ontbossing leiden tot een stijging van het aantal vroegtijdige overlijdens en ziektes en hebben ze ook een negatieve economische impact. Daarnaast kunnen ook waterbronnen vervuild geraken, schaden ze de biodiversiteit en leiden ze tot het vrijkomen van grote hoeveelheden CO2 in de atmosfeer.

Bron: DM, 24/10/2017. (https://www.demorgen.be/nieuws/hitt...dwijd-b866b131/)


Eigen mening: Ik word altijd een beetje boos als ik zo'n artikel lees, maar het moet gezegd worden. Als op 1 jaar tijd de oppervlakte België x 9 aan bos verdwijnt, moet er dringend ingegrepen worden. Hoe meer bossen er gaan verdwijnen, hoe sneller de Global Warming zal toenemen. We moeten onze regenwouden en grote bosoppervlaktes DRINGEND beginnen te beschermen. Ze zorgen ervoor dat onze biodiversiteit in balans blijft. Als deze door natuurlijke bosbranden worden geraakt, moeten we proberen om deze tegen te gaan. We moeten bovendien deze droogtes en branden niet pas daarna aanpassen. We kunnen ook preventief de droogtes in de bossen bestrijden door in bepaalde seizoenen meer controle te voeren. Deze zaak ligt bij de regering van het land in kwestie. Maar daarbuiten vind ik ook dat Europa een duidelijk signaal moet uitzenden. Het zijn niet enkel bosbranden, maar ook de ontbossing blijkt in het artikel een groot probleem te zijn. Dit zou komen door de land- en mijnbouw. Ik snap wel dat de armere bevolking uit bijvoorbeeld Brazilië in het regenwoud hout gaat kappen om te gebruiken in hun handel om zo meer winst te maken. De bevolking heeft het daar nodig en het is misschien niet zo vreemd dat ze dit niet zouden gebruiken om er profijt uit te halen. Ik denk wel dat deze mensen niet genoeg beseffen wat de gevolgen kunnen zijn als we zo verder blijven doen. Wat ben je met geld als je nog niet eens (gezonde) zuurstof binnen krijgt? Dit eventjes cru gesteld wil ik even aantonen dat ecologie boven economie zou moeten gaan en dat deze bossen kosten wat het kost beschermd moeten worden, tegen wat dan ook. De bossen zorgen voor de gezondheid van de mens, voor een biodiversiteit en voor goede waterbronnen... Waarom zouden we deze (beginnen) verwaarlozen? Ik denk dat mensen meer moeten stilstaan bij de gevolgen op lange termijn die nadelig zijn, dan de gevolgen op korte termijn die ongetwijfeld voor winst zorgen.

Laatst aangepast door Aurélie.J*cobs : 24th October 2017 om 10:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.