actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2017, 09:14
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Vier nieuwe spitsstroken op autosnelwegen op komst

Rond Leuven, Brussel, Gent en Lummen plant de Vlaamse regering spitsstroken om de files terug te dringen.

De Vlaamse regering investeert de komende jaren 64 miljoen euro in vier spitsstroken die het verkeer rond Brussel, Gent, Leuven en Lummen vlotter moeten doen verlopen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts op een parlementaire vraag van Open VLD'er Mathias De Clercq.
Een spitsstrook is een tijdelijke verbreding van de autosnelweg, waarbij de pechstrook gebruikt wordt. Vooraleer de spitsstrook wordt geopend, controleert het Vlaams Verkeersscentrum of de pechstrook wel degelijk vrij is.
Vlaanderen telt nu al drie van zo'n spitsstroken: op de E40 van Brussel naar Leuven, op de E19 van Antwerpen richting Breda en op de E313 van Antwerpen richting Hasselt.

De komende jaren moeten er vier extra komen, zegt het kabinet-Weyts.
Op de E17 tussen De Pinte en Zwijnaarde. De werken kosten 500.000 euro en moeten in 2018-2019 klaar zijn.
Op de E40 tussen Groot-Bijgaarden en Affligem. De werken kosten 11,5 miljoen euro maar omvatten ook de heraanleg van een brug, een oprit, vangrails en rijwegsignalisatie. De spitsstrook zal in een eerste fase van Groot-Bijgaarden tot Ternat lopen, waar een brug moet worden herbouwd. Als dat gebeurd is, kan de spitsstrook doorlopen tot in Affligem.
Op de E314 tussen Wilsele en Aarschot. De werken kosten 42 miljoen euro, omvatten ook werken aan een viaduct en moeten in 2019 klaar zijn.
Op de E313 tussen Beringen en Lummen. De werken kosten tien miljoen euro en moeten in 2018-2019 klaar zijn.

Studies van het Vlaams Verkeerscentrum leren dat de huidige drie spitsstroken de verkeersellende deden afnemen. Tussen Brussel en Leuven daalde het door file verloren uren met 59 procent. Tussen Antwerpen en Breda zakte het aantal verloren uren met 90 procent en verdwenen de structurele avondfiles tussen Antwerpen-Oost en Sint-Job In 't Goor.
Volgens minister Ben Weyts zijn op dit moment geen andere spitsstroken gepland.

Bron: De Tijd, 17/10/2017. (https://www.tijd.be/politiek-econom...1&ts=1508223800)

Eigen mening: Uit het artikel blijkt dat zo'n spitsstrook effectief werkt, en ik geloof daar ook in. Door een extra rijvak te garanderen op de drukste punten in Vlaanderen, maak je meer ruimte vrij op de wegen. De vraag is of zo'n spitsstrook wel genoeg is om de gebruikelijke lange files terug te dringen. Ik rijd zelf niet vaak met de auto op zo'n drukke punten in Vlaanderen, en zeker niet in de spitsuren. Maar als ik me niet vergis komen deze plaatsen zeer vaak op de verkeersinformatie van de radio voor. Ik denk dus dat hier zeker juist mee gehandeld wordt en dat dit een beetje gaat helpen. Ik zou wel willen vragen om niet te stoppen met zoeken naar oplossingen tegen de files omdat je het met een klein procent kan terugdringen. Onderneem ook nog met andere maatregelen. We vergeten vaak dat vele files veroorzaakt worden door ongevallen. Probeer deze ook nog meer terug te dringen. En wat met al die vrachtwagens op de baan die zich soms niet aan de regels houden, waardoor ze gevaar veroorzaken? We mogen niet vergeten dat vele mensen België associëren met file... Willen we daar niet van af?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.