actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2017, 16:09
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Einde van tententekort voor jeugdbewegingen?

Er komt mogelijk een einde aan het jaarlijks weerkerende fenomeen van het tententekort voor jeugdbewegingen die op kamp gaan. De Uitleendienst voor Kampeermateriaal (ULDK) kan de stock in juni aanvullen en er is voorlopig sprake van een kwart minder weigeringen bij de uitleendienst. Dat zegt Vlaams parlementslid Miranda Van Eetvelde (N-VA) op basis van gegevens die ze heeft opgevraagd bij minister van Jeugd Sven Gatz (Open VLD).
Het is een bijna jaarlijks weerkerend fenomeen. Jeugdverenigingen maken zich zorgen over het gebrek aan beschikbare tenten om op kamp te gaan. Dat komt dan vooral omdat aanvragen bij de Uitleendienst voor Kampeermateriaal (ULDK) geweigerd worden omdat de stock van de dienst is uitgeput. Vaak kunnen die jeugdbewegingen dan wel "gedepanneerd" worden door Defensie of door een bevriende jeugdbeweging.

Nu komt er mogelijk een einde aan het terugkerende tententekort. De uitleendienst krijgt er in juni namelijk 149 nieuwe tenten bij. Bovendien zijn voorlopig minder weigeringen dan vorig jaar."Het is nog vroeg om al definitieve conclusies te trekken", zegt N-VA-parlementslid Miranda Van Eetvelde, "maar we kunnen wel al een daling van het aantal weigeringen tegenover vorig jaar vaststellen. Eind maart 2016 waren er 1.066 aanvragen en 177 volledige weigeringen. Eind maart 2017 waren er 1.030 aanvragen maar ook maar 136 volledige weigeringen. Dat is een daling met 25 procent."

Van Eetvelde: "Ik maak mij sterk dat door de daling van het tententekort bij de ULDK, elke jeugdbeweging dit jaar wel ergens aan tenten zal geraken, is het niet bij de uitleendienst dan bij Defensie of een bevriende jeugdbeweging".

De N-VA-politica voegt er wel aan toe dat men niet op de lauweren mag gaan rusten. "In de toekomst zullen de inspanningen nog versterkt moeten worden want de ledenaantallen van de jeugdbewegingen blijven in stijgende lijn". Minister Gatz investeert al enkele jaren op rij in de aankoop van tenten. Een goede zaak, vindt Van Eetvelde. "We moeten ervoor zorgen dat de stock van de huidige tenten minstens op peil gehouden wordt."

Bron: De Redactie, 21/05/2017. (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2984770)

Eigen mening: Ik zit zelf ook al heel mijn leven in de scouts, en ik herken het probleem dat wordt aangehaald in het artikel maar al te goed. Wij zijn als scouts zijnde ook al af en toe tenten moeten gaan huren bij defensie of als laatste redmiddel moeten gaan aanbellen bij andere jeugdbewegingen bij ons in de buurt. Dit bracht ons wel steeds tenten, maar het ging soms moeilijker dan via ULDK. Als we via ULDK tenten ontvangen hadden, merkte we vaak dat deze tenten inderdaad al wel wat leed hadden meegemaakt. Ik sta dus ook zeker positief tegenover dit voorstel om meer geld uit te trekken voor de aankoop en onderhoud van deze tenten. Niet enkel als jeugdleidster vind ik dit belangrijk voor mijn eigen groep, maar vind ik het belangrijk voor alle jeugdbewegingen. De cijfers van jeugdbewegingen blijven grenzeloos groeien en jongeren moeten zorgeloos (zonder zich zorgen te maken over de infrastructuur) op kamp kunnen vertrekken. Als er niet meer voor uitgetrokken kan worden, kan meneer Gatz natuurlijk ook met andere initiatieven komen. Nu moeten we bijvoorbeeld als jeugdbeweging zelf rond gaan horen voor tenten bij een bepaalde groep te kunnen huren. Misschien zou het wel makkelijker zijn als er een grote (niet enkel voor scouts), gemeenschappelijke site bestond waarop jeugdbewegingen konden netwerken over de mogelijke uitwisseling van tenten in de zomer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2017, 22:46
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Dit vind ik zeer goed nieuws. Ik heb zelf jarenlang bij de Chiro gezeten, dus ik weet ook hoe moeilijk het kan zijn om aan genoeg tenten te geraken voor op kamp te vertrekken. Onze jeugdvereniging heeft net als die van Aurélie hier wel eens problemen mee gehad. Ik vind het dus goed dat hier iets aan wordt gedaan. Het is noodzakelijk voor een kamp om voldoende tenten te hebben voor alle leden.

Op kamp is er niets leuker dan in een tent slapen, maar het kwam bij onze jeugdvereniging soms voor dat er leden in het hoofdgebouw moesten slapen wegens gebrek aan tenten. Net zoals Aurélie zou ik het een goed idee vinden om een gemeenschappelijke website op te stellen voor alle jeugdbewegingen, om zo gemakkelijker tenten uit te lenen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st May 2017, 22:53
Michiel.V*rheyen Michiel.V*rheyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: merksplas
Posts: 69
Ik begrijp de mening van Sam en Aurelie volledig. Met tenten op kamp gaan is een echte meerwaarde en iets wat elk kind eens meegemaakt moet hebben. Ik ben zelf leider van een Chiro met eigen tenten. Wij hebben dus niet het probleem dat we elk jaar in stress moeten afwachten of we tenten hebben of niet. Ik begrijp dat het vervelend is als je aanvraag geweigerd wordt, maar ik vind het niet de verantwoordelijkheid van de overheid om te zorgen dat elke groep tenten heeft. Dit is de verantwoordelijkheid van de verenigingen zelf. Ik denk dat zelf tenten hebben ook meer voor meer respect en zorg voor deze tenten zorgt. Een tent kost veel geld en vraagt veel onderhoud. Als je dit zelf moet doen ga je vanzelf ook meer zorg dragen voor de tenten en gaan ze langer meegaan denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.