actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2017, 15:13
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Choquerende Voorbeeldzinnen In Taalcursus Nieuwkomers Aangetroffen

‘Papa gooit een bom en gaat naar de gevangenis’

Een alfabetiseringscursus van een Franstalig opleidingscentrum in Anderlecht veroorzaakt ophef. De cursus bevat enkele opvallende zinnen waarmee nieuwkomers de Franse taal aanleren. Daaronder: ‘Papa jette une bombe et va en prison.’ Of: ‘Il a jeté une bombe et va en prison’. En: ‘Il me montre sa bombe en prison’.

Catherine Lemaire, die momenteel een Iraakse man huisvest, plaatste een foto van de cursus op Facebook. ‘Totaal ongepast’, vindt ze. ‘Beseft men wel dat het hier gaat om didactisch materiaal dat aangeboden wordt door een gastland, met het oog op integratie’?. Het verhaal haalde uiteindelijk RTBF en nieuwssite Bruzz.

Ook de man, Raad, was aangeslagen toen hem uitgelegd werd wat de zinnen betekenden. ‘Ik apprecieer dit niet, we hebben veel geleden in Irak. Bomaanslagen met auto’s, iedereen weet dat. Ik weet echt niet hoe ik hierop moet reageren. Ik word er heel verdrietig van.’

De directie van het opleidingscentrum Erasme erkent de fout aan RTBF. Directeur Bernard Delécluse is naar eigen zeggen zelf ‘verrast en geschokt.’

‘Maar het is onbegonnen werk om het pedagogisch materiaal te verifiëren van iedereen die hier werkt. We zullen nu wel met alle macht proberen te voorkomen dat dit soort zaken nog voorvalt.’

Zelfs de Franstalige minister van Onderwijs, Isabelle Simonis (PS), sprak zich uit over de kwestie. Ook zij is geschokt.

‘Er zijn zo veel zinnen te bedenken in het Frans. Voor deze zinnen kiezen in de huidige *context doet vragen rijzen.’ De minister stuurt de onderwijs*inspectie af op het centrum.

Bron: DS, 11/05/2017. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170510_02875734)

Eigen mening: Toen ik dit artikel las, schrok ik toch wel eventjes van de voorbeeldzin die gebruikt zou zijn geweest in een cursus voor mensen die gevlucht zijn voor een oorlog. Sommige van deze mensen hebben heel wat meegemaakt, zoals het artikel doet uitschijnen. Ze zijn gevlucht voor een oorlog waar bomauto's ontplofte. Daarom vind ik het vreemd dat zo'n zin in een alfabetiseringscursus staat. Dit is didactisch maar ook ethisch onverantwoord. Deze mensen zijn hier om een nieuwe start te maken door een nieuwe taal te leren. Ze doen hun best door een cursus te volgen en willen zich integreren. Als we in onze taal deze mensen zo'n woorden en zinnen gaan aanleren, gaan ze zich hier niet thuisvoelen en gaan ze vaak terug geconfronteerd worden met de gebeurtenissen die ze in hun land hebben meegemaakt. Dat vind ik een jammere zaak. Ik denk dat er bij het opstellen van de cursussen dus beter kan worden nagedacht over de keuze van de zinnen. Ze spreken misschien nog geen Frans, maar dat komt snel. Ik ben het eens met het feit dat je ook met behulp van andere zinnen (met een lichtere inhoud) een taal kan leren. Bijvoorbeeld: "Ik ga samen met mijn papa naar de winkel en koop er drinken."
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2017, 16:51
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Ik volg de mening van Aurélie volledig.
Hier is volgens mij spraken van een echt gebrek aan respect ten opzichte van de cursisten. Als wij een cursus Afrikaans zouden volgen staan deze ook niet vol met voorbeeldzinnen over koloniseren en dergelijke. Dat men deze mensen nog eens extra, en totaal onnodig confronteert met deze problematiek kan ik echt niet snappen. Ik vind dat er toch een elementair respect moet zijn voor iedereen en de situatie waar sommige personen zich in bevinden. Men moet deze niet nog eens extra benadrukken in iets banaals als voorbeeldzinnen. Deze mensen krijgen zo het gevoel dat ze enkel gedefinieerd worden door de situatie die ze beleefd hebben. Men moet over alles kunnen praten en mensen moeten de kans krijgen om hun mening te uiten maar in dit geval gaat het niet om meningsuiting maar op pestgedrag als het ware. Men moet zijn mening kunnen verkondingen maar dit moet steeds met respect gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.