actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2010, 09:24
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Oudere werknemer functioneert beter wanneer gerustgesteld over geheugen

Oudere werknemer functioneert beter wanneer gerustgesteld over geheugen

- Vrijdag 10/12/10
- Bron: www.demorgen.be

Oudere werknemers functioneren beter als ze gerustgesteld worden over 'normale' problemen die met het ouder worden te maken hebben, zoals een afnemend geheugen. Vanaf de middelbare leeftijd lijden veel mensen meer onder de angst om cognitief achteruit te gaan, dan onder echte geheugenproblemen die ze zouden hebben.
Dat blijkt uit een onderzoek waarop psycholoog Esther Hoogenhout volgende week promoveert aan de Universiteit Maastricht. Hoogenhout ontwikkelde een korte cursus voor mensen van 55 jaar en ouder, waarin ze uitleg krijgen over ouder worden in het algemeen en de invloed daarvan op onder meer het geheugen.

Door de vergrijzing neemt het aantal 'jonge ouderen' ofwel 55-plussers de komende jaren snel toe. Deze groep heeft last van cognitieve problemen, die zorgen voor veel stress, minder plezier in het werk en het leven en meer gebruik van de gezondheidszorg.

Volgens Hoogenhout hebben hoog- en laagopgeleide ouderen evenveel last van geheugenproblemen. Wel lijken vrouwen wat vaker ook lichamelijke achteruitgang te melden. De onderzoekster zegt dat het niet zinvol is om jonge ouderen alleen geheugentrucjes zoals ezelsbruggetjes te leren om makkelijker te kunnen onthouden. Inzicht in de gevolgen van ouder worden en wat begrip van de collega's werkt beter, aldus de psycholoog. (belga/mvl)

Door de combinatie van een toenemende vergrijzing en een stijgende pensioenleeftijd is het niet abnormaal dat ook op de werkvloer het aantal “oudere” werknemers stijgt. Naar mijn mening is het niet vreemd dat de “jonge ouderen” last hebben van cognitieve problemen en daar negatieve gevolgen (zoals stress, minder plezier in het werk en het leven en meer gebruik van gezondheidszorg) van ondervinden. In mijn eigen familie zie ik bijvoorbeeld ook dat naarmate mensen ouder worden, ze steeds meer aan hun intellectuele capaciteiten (in het specifiek aan hun geheugen) beginnen te twijfelen. Dit heeft negatieve gevolgen voor het zelfbeeld en zorgt ervoor dat je je minder goed in je vel voelt. Niemand wil immers “aftakelen”, “niet goed genoeg meer zijn”, of simpelweg iets niet meer kunnen dat je “in een vroeger leven” nog wel kon. Daarom denk ik dat het erg positief en motiverend is om de “jonge ouderen” inzicht te geven in de gevolgen van ouder worden. Dit onderwerp bespreekbaar maken, laten zien dat andere mensen er ook last van hebben en dat het dus normaal is, en daaraan hulpmiddelen (bv ezelsbruggetjes) en het begrip van collega’s koppelen, lijkt me erg nuttig. In mijn ogen kan dit mensen helpen inzien dat ze toch nog over een heleboel cognitieve capaciteiten beschikken. En iemand die gerust is en een goed zelfbeeld heeft, functioneert nu eenmaal beter. Daarom denk ik dat de begeleiding van “oudere” werknemers verder uitgebouwd moet worden. Zeker wanneer je bedenkt dat de pensioenleeftijd alleen maar verder toeneemt en we waarschijnlijk later allemaal die “oudere” werknemer zijn die een beetje “sukkelt met zijn geheugen”.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.