actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2010, 14:09
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Economische crisis treft vooral jongeren

De economische crisis heeft vooral de jongeren hard getroffen. Dat blijkt uit het jaarboek van het Centrum Ongelijkheid, Armoede, Sociale Uitsluiting en de Stad (OASeS), verbonden aan de Universiteit Antwerpen.

De economische crisis heeft niet iedereen even hard getroffen, stelt het Centrum woensdag. Vooral jongeren komen er bekaaid vanaf. Het aantal niet werkende werkzoekenden onder de 25 is de voorbije twee jaar zelfs met 44,7 procent gestegen. In het eerste kwartaal van 2010 waren ze al met 44.203. Het aantal langdurig werkloze jongeren steeg in twee jaar tijd van 6.300 tot 11.500.

Een ander fenomeen van de jongste jaren is de zogenaamde polarisatie van de arbeidsmarkt. Zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de loonladder neemt de werkgelegenheid toe, ten koste van gemiddeld betaalde banen. Beroepen als kantoorbedienden en vakarbeiders worden hard geraakt, laat OASeS weten.

Alleenstaande ouders grootste risico op armoede

De bevolkingsgroepen die in Vlaanderen het grootste risico op armoede lopen, zijn nog steeds alleenstaanden, werklozen, 65-plussers en vooral alleenstaande ouders. Gezinnen waar niemand werkt en waar ook kinderen opgroeien lopen volgens OASeS zelfs een risico van 75,4 procent om onder de armoedegrens terecht te komen.

OASeS wijst er in het jaarrapport op dat de regeringscrisis een grote invloed heeft op de armoede. "Het optrekken en welvaartsvast maken van de laagste uitkeringen blijft de grootste uitdaging. Het uitblijven van een stabiele regering zorgt ervoor dat dit hete hangijzer niet wordt aangepakt."

De Standaard 1 december 2010

Eigen mening:

Dit is is ergens logisch denk ik. Terwijl er massa's ontslagen vallen zou het maar vreemd zijn dat de jongeren makkelijk werk kunnen vinden. Ook de benoemde bevolkingsgroepen met een groter risico op armoede zijn niet onverwacht.

Wat me wel enigszins verbaasde was dat de gemiddeld betaalde banen zoals kantoorbedienden en vakarbeiders hard geraakt zijn. Zijn niet alle sectoren hard geraakt?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2010, 14:40
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
In een sociaal systeem waar de jonge mensen de oudere mensen van de samenleving moeten onderhouden is het logisch dat de jonge mensen moeilijk aan een job raken. Er zijn namelijke nog heel wat mensen aan het werk van zowel middelbare leeftijd en ouder. Het is dus een logisch gevolg.

Hetgeen ik vrees, is dat er op een dag geen jonge mensen meer zijn om de oudere te onderhouden. Waarom denk je anders dat ze de pensioensleeftijd maar blijven opdrijven. Ik hoop maar dat ons systeem kan standhouden.

En dat er systeemmatisch nieuwe jobs bijkomen zodat de werkzoekende ook opnieuw kunnen werken. Maar dit alles is nauw verbonden met de economische situatie en aangezien deze niet al te best is vrees ik ervoor dat herstel nog wel enige tijd zal duren.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th December 2010, 15:35
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Ik denk dat ons systeem qua pensioenen niet gaat standhouden Toon. We zitten namelijk met een serieuze vergrijzing van de bevolking wat als gevolg heeft dat er steeds meer mensen van een pensioensuitkering leven. Ons pensioensysteem is gebasseerd op repartitie wat betekend dat de bijdragen die de werkende mensen leveren onmiddelijk worden aangewend om de pensioenen te betalen.
Natuurlijk heeft de economische crisis ook een invloed op dit alles. Er is te weinig vertrouwen.
Volgens mij ziet het er niet goed uit voor ons pensioensysteem.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2010, 17:57
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Dit is zeker waar. De jongeren van nu krijgen het steeds moeilijker om aan werk te geraken. Ik denk dat alle jongeren van nu het slachtoffer zijn van de economische crisis. Denk maar aan de eventuele nieuwe belastingen die geheven gaan worden, aan besparingsmaatregelen van de overheid, jobs die sneuvelen, later op pensioen, ... allerlei maatregelen waar wij gevolgen van gaan hebben. Het zal weer jaren duren voor de staatsschuld van België verder daalt. Iets waar wij voor zullen moeten meebetalen en mee gevolgen van moeten dragen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th December 2010, 18:26
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Aangezien men als voorwaarde voor het aanwerven van nieuwe mensen het criterium ervaring zo belangrijk vindt is het niet onlogisch dat jongeren moeilijker aan werk raken. Door de crisis zijn veel ervaren werknemers hun job verloren, hierdoor is er ervaring te over onder de werkzoekenden. Daarnaast zijn er ook veel meer mensen op vervroegd pensioen gegaan tijdens de voorbije crisis, hierdoor wordt de financiële druk op de werkende mens nog groter.
Dus concreet zijn er twee problemen voor de jongeren. Ten eerste is het moeilijker om een job te vinden. En ten tweede is de druk op deze jongeren groter als voorheen aangezien er meer mensen dan voorzien op pensioen zijn. Daarnaast is er nog altijd de kans dat ze hun job terug verliezen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.