actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2012, 11:32
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
‘VRT overdrijft met verkiezingen'

BRUSSEL - Als de tv-programma's over de gemeenteraadsverkiezingen u de oren uitkomen, bent u niet alleen. Zelfs politici storen zich aan het ‘bombardement' aan programma's dat de VRT op Vlaanderen loslaat.

Het actualiteitenmagazine Terzake op Canvas gaat deze week elke avond over de gemeenteraadsverkiezingen, en op Eén is er nog tot vrijdag De laatste ronde met Studio Brussel-presentator Sam De Bruyne. De voorbije weken was er op Eén ook Het grote debat, kon je twee weken lang kijken naar Niet tevreden, stem terug, was er een op jongeren gericht programma De 327 en besteedde ook Villa Vanthilt aandacht aan de stembusgang van 14 oktober. Ook de VRT-radiozenders doen mee. Radio 1 trekt zelfs met een heuse autocar het land rond.

Vlaams parlementslid en Open VLD-senator Bart Tommelein kon gisteren zijn ongenoegen niet langer wegsteken. ‘De VRT overdrijft. Je kan je tv niet aanzetten. Het is een heus bombardement.' Zijn partijvoorzitter Alexander De Croo – die vindt dat kleine gemeenten te weinig aan bod komen – had het zelfs over een heuse ‘oorlogsmachine die de VRT op gang heeft getrokken om al deze programma's gemaakt te krijgen'. Tommelein: ‘Dit kost ontzettend veel geld.'

Hij stoort zich ook aan het ‘nationale karakter' dat de VRT aan deze verkiezingen geeft. ‘Daardoor worden te pas en te onpas de partijvoorzitters opgevoerd', zegt Tommelein. ‘Toch een beetje vreemd, vermits het over lokale politiek gaat.' Hij gaat in het Vlaams Parlement minister van Media Ingrid Lieten (SP.A) hierover ondervragen. Lieten wilde gisteren niet reageren.

CD&V-voorzitter Wouter Beke gaf Tommelein gelijk. ‘Er is inderdaad een overdaad. Ik hoor dat ook op straat van de mensen, als ik campagne voer.' Beke vreest voor de relevantie van sommige van die programma's. ‘Vroeger moest je als kiezer twee à drie debatten hebben gevolgd om goed mee te zijn. Vandaag kan ik het aantal debatten over Antwerpen alleen al niet meer bijhouden. Met deze inflatie aan verkiezingsnieuws riskeer je dat mensen afhaken. Het is niet langer voor iedereen behapbaar.'

De lawine aan debatten en programma's – niet alleen die op de VRT overigens – mat de kopstukken van de verschillende partijen bovendien af. ‘Ik was maandagochtend kapot toen ik geeuwend op de bus van Radio 1 werd betrapt', zegt Antwerps lijsttrekker Bart De Wever (N-VA). ‘Ik had maar een paar uur kunnen slapen. Het aantal debatten is enorm gestegen in vergelijking met de vorige gemeenteraadsverkiezingen.' Wat De Wever zelf van al die verkiezingsprogramma's vindt? ‘Eerlijk? Op die uitzenduren ben ik nog druk in de weer met huis-aan-huisbezoeken of ga ik bij lokale afdelingen langs. Ik kijk er zelf ook niet naar.'

De VRT-nieuwsdienst reageert verbaasd op de kritiek dat er te veel verkiezingsprogramma's zouden worden gemaakt. ‘Uit de kijkcijfers blijkt alvast niet dat de programma's niet zouden aanslaan', zegt Carl Voet, VRT-hoofdredacteur en verantwoordelijk voor de verkiezingsprogramma's. ‘Het groot debat met de partijvoorzitters afgelopen zondag haalde bijvoorbeeld 640.000 kijkers. Dat is bijzonder veel voor een hard politiek praatprogramma, gelet ook op de concurrentie op dat tijdstip op de andere televisiezenders.'

Ter vergelijking: de commerciële zender VTM besteedt enkel in zijn nieuwsuitzendingen aandacht aan de lokale verkiezingen. ‘Behalve nu zaterdag, dan hebben we in Antwerpen het ultieme kopstukkendebat', zegt Nicolas Lataire, hoofdredacteur van Het nieuws.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
De verkiezingen liggen een week achter ons. Her en der hoor ik een zucht van opluchting. "Ge kunt niet meer uw brievenbus gerust gaan controleren, ge kunt geen radio meer opzetten, ge kunt geen tv meer kijken of de verkiezingen zijn er op!" Ergens geef ik de mensen daar wel gelijk in. Hoeveel debatten waren er wel niet, hoeveel programma's werden boven het doopvont gehouden, zelfs 'jongerenzender' MNM besteedde bijzonder veel aandacht aan de verkiezingen. Op zich zat het allemaal snor, petje af voor het werk dat de VRT verricht heeft, maar ik vond het te veel. Programma's als De 327 konden mij eerlijk gezegd wel bekoren, echt gericht op jongeren. Het Grote Debat vond ik oersaai. Wat daar allemaal gezegd werd, was allesbehalve van toepassing op alle Vlaamse steden en gemeenten. Bij andere zenders bleef het relatief rustig, maar ik stoorde me enorm aan het zinnetje "En wij brengen als eerste de uitslagen bij u!" .. Ja, weet er nu eigenlijk iemand wie écht de eerste was? Ik denk het niet. Misschien moet de VRT zich eens beraadslagen over de slogan Less is More ?

Dit persbericht: http://www.vrt.be/sites/default/fil..._bij_de_VRT.pdf, telt zo'n 30 blz. over wat de VRT met de verkiezingen gaat doen. Een gigantisch groot document, een heel plan eigenlijk. Wanneer er één dag later op de pagina van de VRT een bericht staat met de titel "Vlamingen kiezen massaal voor VRT", dan weet je al wel waarvoor al die programma's moesten dienen: goede kijkcijfers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.