actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Verzekering tegen verkeersboetes moet kunnen
Waarom niet? 1 9.09%
Dit gaat te ver 10 90.91%
Stemmers: 11. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd August 2005, 23:06
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Verzekeringen: moet kunnen??

Zweedse maatschappij betaalt verkeersboetes terug


KOPENHAGEN -Gedaan met verkeersboetes betalen. Een nieuwe Zweedse maatschappij betaalt bonnen voor te hard rijden en fout parkeren terug. ,,Geen onvoorziene gaten meer in uw gezinsbudget'', zo prijst verzekeraar Bisso zijn ,,wereldwijd uniek'' product aan op het internet.


De automobilist kan zelf kiezen waartegen hij zich wil verzekeren. Het ,,basislidmaatschap'' kost 848 kroon (omgerekend 92 euro) en beschermt tegen boetes voor maximaal 30 kilometer te hard rijden. Wie een bekeuring oploopt, faxt een bewijsje naar Bisso. De maatschappij vraagt na bij de politie en stort het bedrag op de bankrekening van de bekeurde. Beschermen tegen parkeerboetes geldt als een optie. Voor omgerekend 10 euro bovenop het basisbedrag mag elk aangesloten lid vijf keer op de bon, voor 20 euro tien keer.

Zweden is een land met een lange kustlijn; varen een favoriet tijdverdrijf. Het eigen jacht verzekeren kan ook. Overtredingen tot maximaal 25 knoop boven de toegestane snelheid worden terugbetaald. Ook hier bestaat de optie om bonnen voor fout aanmeren vergoed te krijgen.

,,Het is een succes. We hebben al enkele duizenden leden. Einde van de maand gaan we van start in Noorwegen.'' zegt marketingchef Dan Glimmerås in een telefoongesprek. Bisso startte in Zweden in mei dit jaar. Alles werd tot in de puntjes aan de wetgeving getoetst. Strikt juridisch is het bedrijf geen verzekeringsmaatschappij, maar een gewone NV en de klanten zijn geen verzekerden, maar leden. Tekenen kan alleen via het internet.

Toch biedt de ,,polis'' maar een beperkte bescherming, zo blijkt duidelijk uit de webstek. Wild parkeren is niet verzekerd. Van parkeerboetes wordt maar de helft terugbetaald en alleen de eerste zestig minuten na het vervallen van een parkeerbewijs. Wie zijn auto dagenlang op de luchthaven laat staan, draait dus zelf op voor het leeuwendeel van de boete. Snelheidsovertredingen in zone 30 worden evenmin vergoed. En de maximumboete voor te hard rijden (in Zweden ca. 170 euro) wordt ten hoogste drie keer uitbetaald. ,,Je rijbewijs wordt ingetrokken als je vaker de maximumstraf krijgt'', zo verklaart Glimmerås die limiet.

Tegenover de Zweedse krant Expressen noemt professor verzekeringsrecht Bill Dufwa het initiatief zo niet strijdig met de letter van de wet, dan toch met de geest ervan. Glimmerås vindt van niet: ,,Gezinnen hebben al zoveel onkosten. Verkeersboetes komen altijd als onaangename verrassing. Dit is geen aanmoediging om harder te rijden, maar om het gezinsbudget te sparen.'', zo verklaart hij het initiatief. De zakenman zoekt overigens partners in België en Nederland, graag met kennis van de wetgeving.


22/08/2005 Dirk Evers

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd August 2005, 04:06
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
En de maximumboete voor te hard rijden (in Zweden ca. 170 euro)...


En ik die dacht dat Zweden heel streng was op dat vlak... Moeten ze maar eens in België komen kijken!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st August 2005, 21:00
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Ik heb een tijdje geleden ook mijn eerste boete in de bus gekregen.. Zondag smorgens om 11u in zo een straatje waar bijna niemand komt. Ik reed 79 en ge moogt er 50 rijde.. da heeft me 150€ gekost..

Flitsen in de zone 30 , ok , flitsen in de zone 50 , ok , maar flitsen op van die banen die lijken op een autostrade met een bordje van 70 vind ik er wat over..

Ik vind eigenlijk ook dat ze die snelheidsbeperking snachts op de autostrade mogen weglaten.. Er is dan bijna niemand op die baan.. Rij je 120 ok , rij je 200 , ook ok , maar dan op eigen verantwoordelijkheid.. Er zullen natuurlijk altijd van die jonge pummels zijn die denken dat ze hun wagen van binnen en van buiten kennen en denken dat ze een racepiloot zijn.. Maar ja , die zullen er altijd zijn , ook met de verplichte snelheid van 120 snachts. Laat dan die mensen die er wel iets van kunnen dan toch zo hard rijden als ze willen.
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.