actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 22:47
Lynze.M∗esters Lynze.M∗esters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Brecht
Posts: 20
Blinde start petitie tegen NMBS

Blinde start petitie tegen NMBS

Mensen met een beperking die de trein nemen en daarbij assistentie willen, moeten dat 24 uur op voorhand aanvragen bij de NMBS. Een blinde man uit Leuven heeft daartegen een petitie gelanceerd. '24 uur is te lang', zegt de 32-jarige Timmy De Waele. Volgens de NMBS is die tijdspanne noodzakelijk om logistieke redenen. De petitie werd ondertussen door al bijna 850 mensen ondertekend.
'Dat die assistentie 24 uur op voorhand moet worden aangevraagd, zorgt voor problemen', zegt De Waele. 'Je moet geruime tijd op voorhand plannen, spontaan reizen is dus lastig. Ook als je vroeger of later komt, is het systeem niet altijd evident.'

De Waele lanceerde de petitie op zaterdag en op woensdag hadden al bijna 850 mensen die ondertekend. 'Ik stop veel tijd in de verspreiding en hoop op een paar duizend handtekeningen. Exacte cijfers wil ik er evenwel niet opplakken.' De petitie loopt af op 27 februari en begin maart wil De Waele ze overhandigen aan de bevoegde minister van Overheidsbedrijven.

De 32-jarige blinde beoogt met de petitie een afschaffing van het huidige systeem of een bijpassing van het aantal uren. 'In Nederland bijvoorbeeld moet een persoon die assistentie wil dat maar drie uur op voorhand aanvragen, vanaf januari is dat zelfs maar een uur.'

De 24 uur is nodig om de persoon eventueel advies te geven over de locatie en mensen en middelen te voorzien, zegt Frieke Neyrinck van de NMBS. 'Voor personen met een rolstoel is bijvoorbeeld een laadhelling nodig en wij willen het betrokken personeel tijdig op de hoogte brengen', aldus Neyrinck. 'We begrijpen dat dit soms moeilijk is voor de betrokkenen, maar het gaat om het comfort en de veiligheid van de reiziger.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141204_01412881

Mening: Ik vind dat beide partijen in deze zaak gelijk hebben voor een deel. Ik begrijp de nmbs dat het moeilijk is om op korte tijd assistentie te regelen voor mensen met een beperking. Anderzijds begrijp ik ook wel dat je als mens niet steeds 24u op voorhand weet wanneer, waar en of je de trein gaat nemen. Misschien kunnen de partijen een gulden middenweg zoeken voor dit lastige probleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.