actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2014, 07:12
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Farma houdt goedkoopste medicijn van markt

Farma houdt goedkoopste medicijn van markt

Oogpatiënten mogen niet behandeld worden met Avastin (kostprijs: 40 euro), hoewel het even werkzaam is als het veel duurdere Lucentis (kostprijs: 800 euro). Test-Aankoop en consumentenorganisaties uit Spanje, Portugal en Frankrijk dienen een klacht in tegen de producenten van de geneesmiddelen.

Het ene geneesmiddel kost 800 euro, het andere kost 40 euro. De middelen werken even goed om gezichtsverlies af te remmen bij een oogaandoening die vooral 65-plussers treft. Toch mogen artsen officieel alleen het dure middel gebruiken. Enkele Europese consumentenorganisaties, waaronder Test-Aankoop, dienen daarom een klacht in bij hun nationale mededingingsautoriteiten.

Volgens de consumentenorganisaties uit ons land en uit Spanje, Portugal en Frankrijk spannen de farmabedrijven achter de twee geneesmiddelen samen om het goedkopere geneesmiddel af te schermen van oogpatiënten. Op die manier kunnen ze samen meer winst per behandeling opstrijken. De overheden die het duurdere geneesmiddel moeten vergoeden, zijn daarvan de dupe.

Bron: De standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141126_01396794 , 06:59, 26/11/14.

Eigen mening: Het is wel een jammerlijk feit dat zoiets gebeurt. Maar dat is het dagelijkse leven, bedrijven zijn enkel uit op winst. En ze zouden er bijna alles voor doen. Ten koste van de werkende mens of in dit geval ten koste van de overheid. Het is niet minder erg omdat nu de overheid het betaald en niet wij. Er zijn landen waar de ziekteverzekeringen zoiets niet vergoed en wat gebeurt er met hen? Voor de overheid evenals voor de werkende mens is het verschil tussen 40 euro en 800 euro wel heel groot. Is dat zelfs geen strafbaar feit? Want het is nu wel aan het daglicht gekomen dat ze de goedkopere variant afschermen. Het is eigenlijk ronduit schandalig wat bedrijven deze dag doen om nog winst te halen. En jammer genoeg ook de medische sector. Deze keer is het gewone volk buiten schot gebleven maar er zijn andere zaken waar wij dan weer wel voor moeten opdraaien.

Laatst aangepast door naomi.di*rckx : 26th November 2014 om 07:19.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2014, 07:37
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Dit is spijtig genoeg de trend van tegenwoordig. Als we alle geheimen van de medische wereld zouden kennen, dan zouden vele ziektes niet meer dodelijk zijn. Er gaan al jaren geruchten dat bepaalde ziektes zoals kanker te genezen zou zijn door een medicijn. Maar waarom één keer €100 betalen voor een medicijn als je nu voor een behandeling een paar keer enorm veel moet betalen?

Niemand opgevallen dat ze in het begin spraken over een ebola vaccin en nu over een ebola behandeling?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2014, 11:17
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Dit is maar één van de voorbeelden van medicijnen waarvan de goedkoopste versie niet echt wordt aangeprezen om te verkopen. Dokters en apothekers verkopen ook liever duurdere medicijnen heb ik me laten vertellen.
Mensen denken volgens mij ook vaak dat goedkopere medicijnen minder effectief werken, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Uit een onderzoek blijkt zelfs dat goedkopere medicijnen net zo goed werken als de duurdere medicijnen.
Het is ook jammer dat door Farma het goedkopere en evengoed werkzame medicijn van de markt wordt gehaald. Het is zelfs negatief voor enkele overheden die deze duurdere medicijnen moeten vergoeden. Hopelijk zeggen de verschillende overheden dat ze de goedkopere versie ook gaan vergoeden zodat Farma geen vrij spel krijgt op de globale markten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2014, 14:45
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Deze vaststelling had ik enkele weken al gemaakt. Ik had van mijn dokter een voorschrift gekregen voor een bepaald medicijn. Wanneer ik bij de apotheek aankwam, probeerde de apotheker mij een duurder medicijn te verkopen. Hier ben ik echter niet op in gegaan. Deze gebeurtenis geeft zeer duidelijk weer dat vele apotheken zoals andere winkels aan het worden zijn. Ze willen zoveel mogelijk duren producten verkopen, om zoveel mogelijk winst zelf op te strijken. Bij dit krantenartikel komt dit fenomeen sterk naar voor. Ik vind dit zeer bedroevend. De overheid heeft namelijk al een zeer grote berg schulden. Extra kosten, die vermeden kunnen worden, mogen daarom zeker wegblijven. Het komt uiteindelijk toch op de gewone mens terecht. Als iedereen op deze manier gaan handelen, zal de schulden berg alleen nog maar groter worden en zullen we nog meer moeten gaan besparen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.