actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2012, 12:54
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
140.000 kinderen leven in armoede

140.000 kinderen leven in armoede

Volgens de vijfde armoedebarometer slaagt ons land er niet in armoede terug te dringen. Intussen leven 140.000 kinderen in armoede.

Vandaag heeft Decenniumdoelen 2017, een samenwerking van twaalf organisaties en sociale bewegingen, de resultaten gepresenteerd van de jaarlijkse armoedebarometer.

Daaruit blijkt dat de armoede in ons land blijft stijgen. Dit jaar ging extra aandacht uit naar kinderarmoede. Vandaag leven 140.000 kinderen in armoede. Bijna 1 op de 10 kinderen wordt geboren in een kansarm gezin. 'We zien een stijging van het aantal kinderen dat in een kansarm gezin wordt geboren', zegt Danielle Dierckx, onderzoeksleider OASeS (UA), aan de VRT. 'Ze lopen op heel vroege leeftijd een achterstand op die ze nooit meer kunnen inhalen.'

Nog uit de resultaten blijkt dat meer mensen ook langer werkloos zijn en de energiefactuur is voor steeds meer Belgen onbetaalbaar. 'De laatste vijf jaar komen 44% meer mensen in moeilijkheden om die facturen de betalen. Deze toestanden zijn onhoudbaar', aldus Dierckx.

Voort blijkt dat een op de drie huurders in slechte huizen woont en dat een doktersbezoek wordt uitgesteld.

Volgens Decenniumdoelen 2017 moet de politiek dringend werk maken van een hoger minimuminkomen en meer banen. In het najaar zijn de armoedeorganisaties van plan om actie te voeren.

Bron: De Standaard

------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik schrok best wel toen ik deze krantenkop las: '140 000 kinderen leven in armoede'. Ik had niet meteen door dat dit wel degelijk over België ging.
Als je in een kansarm gezin geboren wordt, beland je immers in een vicieuze cirkel. Je ouders hebben namelijk niet de middelen om jou goed te laten studeren en de dag van vandaag is het zeer moeilijk om deftig werk te vinden zonder diploma. Er is dus veel kans dat de kinderen hiervan ook in zulke omstandigheden grootgebracht zullen worden.
Er moeten duidelijk enkele maatregelen komen om de armoedecijfers te doen dalen, zoals bv. het begeleiden met het zoeken van een baan of door deze mensen nog een kans te geven om een diploma te behalen.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 10th May 2012 om 13:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2012, 15:22
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
140.000 kinderen leven in armoede

Toen ik de titel van dit artikel las, verwachtte ik ook niet meteen dat het over ons land ging gaan.
Als het werkelijk zo is dat er op dit moment al zoveel kinderen in armoede leven, dan moet hier echt dringend iets aan gedaan worden.
Er moet getracht worden om deze vicieuze cirkel, die Caroline ook aanhaalt, te doorbreken.
Het is zeer erg dat vele jongeren er zelf meestal niets aan kunnen doen dat ze in zo'n situatie terecht komen.
Hierdoor vind ik dat de overheid hen meer kansen moeten bieden, zodat ze toch nog een mooie toekomst tegemoet kunnen gaan.
Geef deze kinderen bijvoorbeeld al de kans om fatsoenlijk te studeren, zodat ze een diploma kunnen behalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.