actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2014, 23:25
Dries.B*lckens Dries.B*lckens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 47
'We hebben een monster gecreëerd in Europa'

De Franse econoom Thomas Piketty liet zijn rockgehalte vanavond los op het Europacongres in de Bozar. In zijn masterclass verlichtte hij het publiek met zijn data-analyses over ongelijkheid. En met zijn visie op Europa: 'We hebben een monster gecreëerd.'

Piketty kwam tijdens zijn masterclass in de Bozar vooral de grote lijnen uit zijn boek Capital au XXI siècle uitleggen. Dat het totale private kapitaal in veel landen tot zes keer groter is dan het nationaal inkomen, terwijl dat in 1970 nog twee keer zo groot was, bijvoorbeeld. Dat gaat gepaard met een transfer van publiek naar privaat kapitaal, door de privatisering van publiek eigendom door overheden.

Het privaat kapitaal is veel meer gegroeid dan de publieke schuld is gedaald. 'Hoewel we meer schulden hebben, is er ook meer private rijkdom. Ons financiële basis is veel beter dan we zouden denken. Dat opent een nieuwe set van beleidsopties', aldus Piketty. Het vormt de basis voor zijn aanbeveling: 'Het is gewoon gezond verstand dat we arbeidsinkomen minder gaan belasten, en inkomen uit kapitaal meer.'

Schuld van Frankrijk en Duitsland

Een van de opvallendste aspecten in het boek van Piketty is zijn 'groeipessimisme'. Piketty gelooft niet dat de economische groei in Europa nog zal stijgen tot 4 of 5 procent in de toekomst. 'Het kan wel nog veel beter dan nu', zegt hij. 'Maar Europa kiest niet voor de beste beleidsopties.' Hoezo? 'Europa heeft een monster gecreëerd: met één Europese munt, 18 verschillende rentes en 18 verschillende publieke schulden.'

Piketty wijst met de vinger naar Frankrijk en Duitsland. 'In 2011 en 2012 hebben ze de unieke kans gemist om een grotere economische en monetaire ruimte te creëren. Het was egoïstisch om de Europese schuldenberg niet te collectiviseren.' Piketty is een duidelijke voorstander van meer Europa. 'We hebben een nieuw Europees Verdrag nodig, met een betere democratische besluitvorming.'

Die boodschap wordt wel gesmaakt op het Europacongres. Piketty kreeg eerder in zijn masterclass ook al eens applaus. Toen hij het had over investering in onderwijs. In de zaal zitten wel wat studenten Europese politiek. De besparingen in het hoger onderwijs in Vlaanderen zijn duidelijk nog niet verteerd. 'De grote kracht van de VS is dat ze investeren in hun universiteiten en in onderzoek', zegt Piketty. 'De beste investering die we nu kunnen doen voor economische groei is investeren in hoger onderwijs.' En zo liet Piketty de zaal tevreden achter. Op weg naar een nieuwe halte in zijn eigen economische rock star tour.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141106_01362745
Datum: 6/11/2014
Mijn mening:
Ondanks dat de voorstelling in België plaats vond, denk ik toch dat dit artikel in de rubriek Europa thuis hoort. Piketty spreekt namelijk over zijn bevindingen over het Europees beleid en de mankementen ervan. Zo zegt hij dat de ongelijkheid moet aangepakt worden. Persoonlijk kan ik mij hier wel in vinden. Ten slotte is het uiteraard niet eerlijk, dat personen met een groot kapitaal in verhouding minder belast worden dan de gemiddelde werkende mens.
Bij zijn visie over een monster binnen Europa sluit ik mij ook aan. Binnen de Europese Unie is er nog te veel chauvinisme aanwezig om het economisch draaiende te houden. Eigen belang zou niet mogen primeren en niet enkel de grootmachten, binnen de unie, mogen de touwtjes in handen hebben.

Laatst aangepast door Dries.B*lckens : 6th November 2014 om 23:42. Reden: mening wijzigen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.