actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2010, 13:54
Jasper.Peeters Jasper.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 30
Sperma kan diabetes genezen

Stamcellen uit de teelballen kunnen zo geprogrammeerd worden dat ze insuline aanmaken.

Wie diabetes type 1 heeft, maakt zelf geen insuline meer aan en kan geen suiker uit het bloed meer opnemen. Zonder behandeling is diabetes dodelijk. Regelmatige insuline-injecties kunnen helpen. Maar soms volstaat dat niet en worden gezonde insulineproducerende cellen van donors naar de pancreas van de patiënt getransplanteerd. Dat is geen ideale oplossing, want de patiënt moet voor de rest van zijn leven immuunonderdrukkers slikken. Anders verstoot zijn lichaam de ‘vreemde’ cellen.

Amerikaanse onderzoekers hebben nu stamcellen gehaald uit weefsel van menselijke teelballen. Ze konden die zo manipuleren dat ze pluripotente stamcellen werden, die in principe tot elk soort cel kunnen uitgroeien. Vervolgens zorgden ze ervoor dat de cellen uitgroeiden tot eilandjes van Langerhans, de cellen in de pancreas die insuline produceren. Deze cellen werden getransplanteerd in muizen met diabetes. Ze zorgden bij de muizen voor een lagere bloedsuikerspiegel.

Voordat de nieuwe techniek bij mensen kan worden getest, moet hij nog verder worden ontwikkeld. De cellen maken nog niet genoeg insuline aan om ook mensen te kunnen helpen. Het onderzoek is voorgesteld op de jaarlijkse conferentie van de American Society for Cell Biology. (lg)
Bron: http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/home.aspx

Eigen Mening: Ik vind dit zeer positief nieuws, een bewijs van het feit dat de geneeskunde niet stil staat. En dat is dikwijls een bron van hoop voor langdurige zieken. Dat dit voor diabetes type 1 is, maakt het nog beter voor mij. Ik heb familieleden die al jarenlang worstelen met deze ziekte. Als diabetes zo kan genezen worden, zou heel wat beter zijn dan de huidige behandeling met insulinespuiten. Dit geeft hoop op de toekomst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2010, 14:13
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Toen ik de titel van dit artikel zag dacht ik meteen: "Dit is een grap!"
Maar Jasper, je hebt misschien wel gelijk, het zou een mooi gegeven zijn mocht dit onderzoek nog uitgebouwd kunnen worden en zo evolueren dat het mensen met diabetes type 1 kan genezen.
Het blijft voor mij toch wel een vreemd idee, genezen door zaadcellen. Maar het is alleszins toch vele aangenamer dan levenslang suikerziekte hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.