actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2011, 12:34
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Weekendtarief laat stroomverbruikers koud

Weekendtarief laat stroomverbruikers koud

BRUSSEL - Ook al is stroom dan goedkoper, er wordt in het weekend amper meer gestreken en gewassen in de Vlaamse huisgezinnen.

De uitbreiding van het daltarief voor elektriciteit tot het hele weekend heeft het verbruikersgedrag in de Vlaamse gezinnen amper gewijzigd. Het effect op het elektriciteitsverbruik blijft beperkt tot 2 à 3 procent. Dat blijkt uit een eerste onderzoek dat de Vreg, de Vlaamse energieregulator, heeft laten maken.

Het weekendtarief voor elektriciteit werd begin 2007 ingevoerd. Toen werd geargumenteerd dat de invoering van het daltarief voor stroomverbruik tijdens het weekend het leven van de Vlaming iets comfortabeler kon maken. In plaats van de strijk te moeten doen na 9 of 10 uur 's avonds, of in de avonduren nog de wasmachine of de droogautomaat te moeten vullen, kon de consument voortaan zulke klussen ook overdag tegen een voordelig tarief doen, zij het alleen in het weekend.

De invoering van de maatregel was ook ingegeven door het feit dat de gemiddelde productiekosten tijdens die uren ook lager zijn door de lagere vraag naar elektriciteit, zegt de Vreg. Duurdere piekcentrales moeten dan immers niet worden ingezet.

De Vreg vond het na goed drie jaar de tijd om uit te zoeken wat de gevolgen zijn geweest voor het elektriciteitsverbruik tijdens het weekend. Synergrid, de federatie van de netbeheerders elektriciteit en aardgas, heeft het eerste onderzoek nu afgerond.

Er wordt vastgesteld dat het daluurverbruik met 20 tot 21 procent is gestegen. Maar dat komt voor een groot deel ook doordat, door het weekendtarief, ook het aantal daluren is toegenomen. Er zijn 18 procent meer daluren dan voor de invoering van het weekendtarief. De Vlaamse energieregulator kan dan ook niet anders dan vaststellen dat de Vlaamse stroomverbruiker amper energieverslindende klussen overhevelt van 's avonds naar het weekend.

De voorzitter van de Creg, André Pictoel, hoedt er zich voor om te besluiten dat het weinig of geen zin heeft om de gezinnen te stimuleren om hun stroomverbruikgedrag te wijzigen. Hij wijst erop dat niet duidelijk is hoe elke verbruikersgroep afzonderlijk reageert op de invoering van het weekendtarief.

Bron: De Standaard, 25 maart 2011
Mening: Ik begrijp niet goed waarom het weekendtarief geen succes is. Ik hoor van veel mensen dat ze net wel de wasmachine laten draaien in het weekend in plaats van op een gewone weekdag. Anderzijds kan ik er ook wel inkomen dat weekend een (kleine) periode van ontspanning is. Mensen willen even niet denken aan het werk en het huishouden. Ze proppen al hun werk (professioneel en privé) samen in vijf dagen. Tot slot, zoals in het artikel wordt gezegd, reageert iedereen anders op het goedkoper tafief van energie tijdens het weekend. Om het verbruikspatroon te veranderen, zullen meerderen of grotere ingrepen moeten gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2011, 16:34
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Ik begrijp niet goed waarom het anders zou moeten, waarom mensen hun energieverbruik meer zouden moeten verschuiven naar de daluren in het weekend. De gemiddelde productiekosten zijn dan wel lager, de prijs is dat ook. Voor de energiebedrijven is het dus enkel goed voor de omzet dat Vlamingen hun verbruik niet hebben aangepast. Ik denk dat we gelukkig mogen zijn dat de daluren effectief blijven, want volgens mij zijn heel veel mensen hier wél mee geholpen. Maar het klopt inderdaad dat het weekend voor de meesten een tijd van ontspanning is. En je gaat de was geen week laten staan om vroeger in je bed te kunnen kruipen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.