actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2014, 08:24
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
‘Extra uur wiskunde belangrijk voor slaagkansen universiteit’

‘Extra uur wiskunde belangrijk voor slaagkansen universiteit’


Eerstejaarsstudenten aan de Universiteit Hasselt hebben een grotere kans op slagen als ze minstens vier uur wiskunde hebben gevolgd in het middelbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit naar de slaagkansen van haar studenten.
Een uur wiskunde extra betekent volgens het onderzoek een groot verschil in de slaagkansen. Een eerstejaarsstudent economie heeft bijvoorbeeld drie keer meer kans op slagen als die minstens vier uur wiskunde heeft gevolgd.

‘Als je kijkt naar studenten die maar drie uur wiskunde hebben gevolgd, dan is het slaagpercentage 13,5 procent. Als men vier of vijf uur gevolgd heeft, dan is dat meer dan veertig procent’, legt rector Luc De Schepper op Radio 1.
‘Extra uur wiskunde belangrijk voor slaagkansen universiteit’

De ASO-richtingen met de beste slaagkansen? ‘Bij Latijn-wiskunde slaagt 69 procent van de studenten in het eerste jaar van de universiteit, en in humane wetenschappen is dat helaas maar 21 procent’, zegt De Schepper. ‘Alle andere richtingen liggen tussen die twee uitersten.’

De Universiteit Hasselt telt wel nagenoeg geen humane richtingen. ‘Op dat vlak wil ik het resultaat zeker relativeren’, zegt de rector in De Ochtend op Radio 1. ‘Het aantal uur wiskunde is veel minder belangrijk voor studenten die bijvoorbeeld rechten gaan studeren. De resultaten zijn vooral belangrijk voor die richtingen waar wiskunde een rol speelt.’

De rector wil een bredere discussie over studierichtingen, ‘zodanig dat ook leerlingen, begeleidende centra en leerkracht precies weten wat de gevolgen zijn van het al dan niet kiezen van een extra uur wiskunde’. De universiteit zelf gaat leerlingen die drie uur of minder wiskunde hebben gehad extra begeleiden.

Bron: De Standaard, 7 maart, (JVT, VRT)

Commentaar:
IK denk dat ze hier te snel een conclusie trekken in het artikel. Ik denk dat je echt naar de studierichting moet gaan kijken voor de slaagkansen en niet naar de uren wiskunde. Ik vind wiskunde erg belangrijk want ik wil het gaan geven maar ik heb zelf in een richting met drie uur wiskunde gezeten. Ik ken dus de verschillen tussen drie uur wiskunde en vier uur. Dit extra uur wiskunde zorgt ervoor dat op vele dingen uitgebreider kan worden ingegaan. Als je maar drie uur hebt dan zie je weinig bewijzen en dan wordt de wiskunde simpel gehouden. Bij mij was de wiskunde steeds erg gemakkelijk, dit komt omdat leerlingen die mijn richting volgden meestal niet goed waren in wiskunde. Ik denk dus dat hier meer rekening mee moet worden gehouden. Ik zat in humane wetenschappen en daar was wiskunde dus geen hoofddoel. Ik merkte dat veel leerlingen van de klas niet goed waren in wiskunde en ik denk dat dit bijvoorbeeld typisch is voor humane wetenschappen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2014, 09:29
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik vind het zeker terecht dat er minstens één uur wiskunde meer aanwezig moet zijn in richtingen zoals humane wetenschappen en handel. Ikzelf heb 6 jaar handel gevolgd in het secundair onderwijs. Ik heb in semester 1 van dit academiejaar economie gevolgd. Ik had veel moeite met het tekenen en construeren van grafieken met functies. Ik had deze leerstof maar zeer beperkt gehad in het secundair. Zoals J*na al zei is een extra uur nodig om op bepaalde onderdelen dieper in te gaan of om even stil te staan bij het feit dat elke leerling voldoende weg zijn met het wiskundige onderdeel. Ik ben 100% voor een extra wiskunde meer in het secundair onderwijs want zo zullen de slaagkansen voor studies in de hogescholen en universiteiten waarschijnlijk al een stukje hoger liggen dan nu. Bijkomend vind ik het heel belangrijk om de basiskennis van de leerlingen in het secundair onderwijs te blijven testen. Voor het onderdeel PAV wiskunde dat ik vorig semester gevolgd heb moesten we een basiskennistest afleggen. Op een klas van 14 leerlingen was er maar één iemand door. Ik vind dat dat cijfer veel hoger had moeten liggen. Daarom ben ik helemaal voor om een extra uurtje wiskunde in het secundair toe te voegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.