actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2014, 16:45
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Leerkracht voor de rechter voor zedenfeiten

Leerkracht voor de rechter voor zedenfeiten

Voor de correctionele rechtbank van Brussel is vandaag het proces geopend tegen een gewezen leraar van het Sacré-Coeurcollege van Ganshoren. De man staat terecht voor aanranding van de eerbaarheid en seksueel misbruik van leerlingen.

Voor de tweede keer in minder dan een jaar tijd moet een voormalige leerkracht van het Sacré-Coeurcollege uit Ganshoren zich voor de rechter verantwoorden voor zedenfeiten met minderjarige leerlingen. In november werd een eerste leraar veroordeeld tot vijf jaar cel met uitstel omdat hij met verschillende minderjarige scholieren seks had gehad.

De beklaagde die nu terecht staat, zou tussen 2003 en 2009 minstens vier meisjes tussen 13 en 16 jaar verschillende keren hebben aangerand of verkracht. De man misbruikte daarvoor zijn gezag als leerkracht en zou ook geweld hebben gebruikt. Een van de slachtoffers was volgens het openbaar ministerie zwakbegaafd.

Vandaag werd de voormalige leraar ondervraagd en kwamen de burgerlijke partijen – twee slachtoffers en het Sacré-Coeurcollege – aan het woord. Morgen gaat het proces verder, zal het parket vorderen en krijgt de verdediging het woord. Het hele proces gaat door achter gesloten deuren, op vraag van de advocaten van twee slachtoffers die op het proces aanwezig zijn.

Bron: De Redactie, 07/04/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...eraar_van_sacre

Commentaar:
Wat mij vooral afschrikt, is dat er zoiets gebeurd. Dat er leerkrachten leerlingen mishandelen en misbruiken, dat kan er bij mij niet in. Sowieso snap ik al niet goed dat je als volwassene kinderen gaat misbruiken, in eender welke situatie. Maar dat je als leraar dit doet, dat vind ik schandalig. Als leerkracht hebben wij een voorbeeldfunctie en moeten wij een vertrouwenspersoon zijn. Het kan absoluut niet dat dit gebeurt, deze leerlingen gaan nooit nog leraren vertrouwen. Het is raar dat mensen die afgestudeerd zijn als leraar, die normaal bekwaam zijn voor in het onderwijs te staan, zulke dingen doen. Ik mag er niet aan denken dat er tussen onze studenten iemand zit die tot zoiets in staat is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2014, 17:49
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Net zoals Fenne vraag ik me ook af hoe zo'n dingen gebeuren, als leerkracht heb je je verantwoordelijkheid en sta je in voor elke leerling.
Het artikel beschrijft ook dat één van de leerlingen zwakbegaafd was, het lijkt wel of ze hier bedoelen dat iemand die zwakbegaafd is zich eerder laat bepotelen dan iemand anders. Voor mij is die uitspraak nogal gericht en vind ik dit niet kunnen. Iedereen is anders en iedereen zal anders reageren maar niemand zal het graag hebben wanneer men aangerand wordt.
Net zoals Fenne al zei moet een leerkracht een vertrouwenspersoon zijn en wanneer zulk nieuws in de media komt, zou dit wel eens enkele leerlingen kunnen afschrikken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th April 2014, 20:22
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Als leerkracht heb je uiteraard veel macht. Pubers denken soms niet al te goed na en worden soms onder druk gezet of willen zelf goede punten halen. Wanneer een leerkracht dan zo'n vulgair bod aanbiedt, dan kan het uiteraard zijn dat er leerlingen op ingaan. Omgekeerd kan het ook gebeuren dat leerlingen zich vulgair gaan aanbieden bij leerkrachten, maar als leerkracht moet je normaal gezien toch over een gezonde dosis verstand bezitten. Het is afschuwelijk en abnormaal dat er zo'n wanpraktijken zich voordoen in het onderwijs.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.