actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2014, 10:05
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Carnaval in Limburg: cannabislolly's en condooms uitgedeeld aan kinderen

Carnaval in Limburg: cannabislolly's en condooms uitgedeeld aan kinderen

Meerdere ouders uit het Limburgse Zonhoven zijn verontwaardigd omdat een carnavalsgroep condooms uitdeelde aan kinderen. Schepen van Feestelijkheden Henri Schraepen zegt dat hij daar niet van op de hoogte was, maar dat hij alleszins niet kan lachen met het initiatief. Een dag eerder was er ook al ophef nadat er in Genk cannabislolly's uitgedeeld waren aan kinderen.

Een van de deelnemende groepen aan de carnavalsstoet in Zonhoven deelde zondag condooms uit. Maar niet alleen volwassen zouden die voorbehoedsmiddelen hebben gekregen. Volgens meerdere verontruste ouders kregen ook kinderen condooms overhandigd, met de boodschap ‘die aan hun papa te geven’.

De ouders kondigden maandag aan de organisatie (SCV De Zonneridders) en burgemeester daarover te zullen aanspreken. ‘De kinderen waren uiteraard nieuwsgierig naar de inhoud van het pakje’, zegt een moeder die langs het parcours stond.

‘Sommigen waren zelfs boos omdat ze het kleurrijke cadeautje niet mochten bijhouden. Dan moet je dus ineens met een uitleg op de proppen komen. Maar ik kies liever zelf wanneer ik begin met mijn kinderen seksuele voorlichting te geven. Ik, en vele ouders die in mijn buurt stonden, vind dat zoiets niet door de beugel kan.’

‘Extra regels nodig’

‘Ik ben niet op de hoogte van het voorval’, zo reageert schepen van Feestelijkheden Henri Schraepen. ‘Als er klachten over binnenkomen, zullen we die zeker onderzoeken. Ik kan er niet mee lachen en pleit voor het opnemen van een extra regel in het stoetreglement, waarbij het verboden wordt om voorwerpen uit te delen die aanstootgevend kunnen zijn.’

Politie Genk start onderzoek naar herkomst cannabislolly’s

De politie van de zone Genk-Opglabbeek-Zutendaal (GAOZ) is gestart met een onderzoek naar de herkomst van de cannabislolly’s die zaterdag werden uitgegooid tijdens de carnavalsstoet in Genk. De lolly’s bevatten geen schadelijke ingrediënten, zegt de FOD Volksgezondheid, maar het uitdelen of verkopen ervan zonder toestemming is wel illegaal.

Na overleg met experten van de FOD Volksgezondheid en een eerste analyse in het lab kunnen risico’s voor de gezondheid uitgesloten worden, zo laat het parket van Tongeren maandag weten. De canabislolly’s bevatten volgens experts geen schadelijke ingrediënten of actieve bestanddelen uit de cannabisplant. Uit voorzorg zullen verdere analyses uitgevoerd worden in het gerechtelijk labo van Tongeren.

'Geen toestemming gevraagd'

Toch is de politie een onderzoek gestart om te weten wie de lolly’s heeft verspreid tijdens de stoet. 'Het gebruik van delen van de cannabis- of hennepplant in voeding, kan in België enkel na toestemming van de FOD Volksgezondheid', aldus het parket. 'Aangezien er voor deze lolly’s geen toelating gevraagd werd, is het illegaal om ze in ons land te verkopen of uit te delen. Daarom voert de politie GAOZ een onderzoek naar de herkomst van de lolly’s.'

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140303_01007100

Mening:
Ik vind het jammer dat er steeds zoveel ophef gemaakt moet worden rond het carnavalgebeuren. Er mag geen confetti meer gebruikt worden, slingers zijn uit den boze, ...
Nu gaat men nog over de uitgedeelde condooms klagen ook.
Naar mijn mening kan je met een condoom uit te delen niets fout doen. Een kind dat te klein is om het besef te hebben wat een condoom is, gaat zich hier ook geen vragen bij stellen of vragen stellen aan de ouders. Andere kinderen, die wel oud genoeg zijn om te beseffen wat een condoom is, mogen naar mijn mening wel een degelijke uitleg hierover krijgen.
Het idee dat we openlijker over seks en voorbehoedsmiddelen kunnen praten wordt hier weggeveegd. Ik ben van mening dat je kinderen hun vragen zo eerlijk mogelijk moet proberen te beantwoorden en niet iets moet proberen verdoezelen of afwimpelen.

De cannabislolly's die in Genk zijn uitgedeeld, is iets anders. Dit vind ik aanstootgevend en daar zou ik als ouder ook niet tevreden mee en gerust in zijn. Maar zijn condooms aanstootgevend?

Gelukkig is uit onderzoek wel gebleken dat de cannabislolly's geen schadelijke ingrediënten of actieve bestanddelen bevatten want dit had wel tot vreselijke situaties kunnen leiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.