actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2012, 12:01
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
'Extra maand ouderschapsverlof moet meetellen voor pensioen'

'Extra maand ouderschapsverlof moet meetellen voor pensioen'
donderdag 03 mei 2012

De extra maand bij de verlenging van het ouderschapsverlof telt voorlopig niet mee als gelijkgestelde periode voor de berekening van het pensioen. Dat kaart CD&V-Kamerlid Sonja Becq aan. Minister Vincent Van Quickenborne onderzoekt de zaak.

Eind maart verlengde de regering het ouderschapsverlof met één maand. Ouders van kinderen geboren na 8 maart 2012 hebben recht op vier maanden betaald ouderschapsverlof, ouders van kinderen geboren voor 8 maart 2012 hebben recht op een extra maand onbetaald ouderschapsverlof.

Maar de regeling zou een negatieve impact kunnen hebben op het pensioen van de ouder die verlof neemt, zo waarschuwt CD&V-Kamerlid Sonja Becq.

De eerste drie maanden van het ouderschapsverlof worden voor het berekenen van de pensioenen nog steeds gezien als een gelijkgestelde periode (wat betekent dat die periode van drie maanden gezien wordt als een periode van tewerkstelling, red.). Maar op basis van de huidige wetgeving zal de extra maand ouderschapsverlof niet meetellen voor de berekening van het pensioen.

'Het zou logisch zijn dat deze extra periode ook gelijkgesteld is voor de berekening van het pensioen later', aldus Becq.

Volgens minister van Pensioenen Van Quickenborne wordt de gelijkstelling van de vierde maand ouderschapsverlof momenteel onderzocht. 'Het regeerakkoord voorziet dat de regering in overleg met de sociale partners zal nagaan hoe op termijn de stelsels van tijdskrediet, loopbaanonderbreking en de andere thematische verlofregelingen in een individuele loopbaanrekening kunnen worden geïntegreerd. De gelijkstelling van de vierde maand ouderschapsverlof zal in dat kader worden onderzocht.'

Bron: de standaard

--------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik vind het vrijwel belachelijk dat die extra maand ouderschapsverlof niet zou meetellen voor je pensioen. De drie betaalde maanden ouderschapsverlof, waar je als vrouw al een tijdje recht op hebt, tellen immers wél mee als drie 'gewerkte' maanden. Die extra maand wordt ook al niet uitbetaald, dus ik vind dat ze deze, net zoals de andere drie maanden, moeten laten meetellen voor het pensioen.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 3rd May 2012 om 12:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2012, 12:29
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
De extra maand ouderschapsverlof zou naar mijn mening ook moeten meetellen voor het pensioen. Dit lijkt mij niet meer dan logisch aangezien de andere drie maanden ook meetellen.
Ouders hebben echt recht op deze extra maand ouderschapsverlof en hebben dus ook recht op een volledig pensioen.
Ik hoop dat men toch nog gaat beslissen om deze vierde maand te laten meetellen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.