actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2012, 18:45
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Gsm-operatoren staan achter afschaffing opzegvergoeding

Gsm-operatoren staan achter afschaffing opzegvergoeding
zaterdag 28 april 2012

De gsm-operatoren zien geen graten in de afschaffing van de opzegvergoeding bij abonnementen. Minister van Economie Johan Vande Lanotte (SP.A) heeft een wetsontwerp in die zin klaar.

Vande Lanotte wil de hoge prijzen van abonnementen voor gsm, telefoon en internet in ons land aanpakken. Een eerste concrete maatregel bestaat erin dat abonnementen na zes maanden zonder opzegvergoeding worden opgezegd. Wie opzegt in de eerste zes maanden van het contract, betaalt wel nog, maar niet meer dan het abonnementsgeld voor die periode.


De gsm-operatoren zijn alvast te vinden voor deze nieuwe maatregel. Mobistar heeft zijn aanbod naar eigen zeggen begin april al afgestemd op het wetsontwerp. 'In onze nieuwe tariefplannen zijn alle contracten al opzegbaar na een half jaar', zegt woordvoerster Patti Verdoodt.

Ook Proximus heeft geen probleem met de nieuwe maatregel, al zal dat volgens woordvoerder Jan Margot wel een invloed hebben op de promoties. 'Sommige promo’s zijn nu eenmaal verbonden aan een vaste abonnementsduur, die zullen verdwijnen', zegt hij.

Margot vindt overigens niet dat de prijzen voor telecom in ons land te hoog zijn. 'Test-Aankoop hanteert in zijn onderzoeken foute gebruikersprofielen. Bij een normaal gebruik zijn de prijzen in België niet abnormaal, al heeft Belgacom (moederbedrijf van Proximus, red.) nooit de ambitie gehad een prijsvechter te zijn.'

Ook Base heeft het over een goede maatregel. 'Wij hebben altijd al de ambitie gehad een zo transparant mogelijk portfolio voor te leggen aan de klant.'


6.000 klachten over opzegvergoedingen



De ombudsman kreeg over die opzegvergoedingen in 2011 6.000 klachten: drie keer zoveel als in 2010. 'Het is duidelijk dat er iets aan het veranderen is', zei Vande Lanotte in De Ochtend op Radio 1. '6.000 klachten, dat is drie keer zoveel op één jaar tijd.'

De minister voor Consumentenzaken en Economie heeft ook een studie besteld die onze mobiele markt zal vergelijken met die van de buurlanden. Er zal vergeleken worden met de situatie in Nederland, Duitsland en Frankrijk op het vlak van gsmverkeer, vaste telefonie en internet op mobiele telefoons.

Toch moeten die vergelijkende studies genuanceerd worden, zegt de minister. 'We moeten nu ook geen appelen met peren gaan vergelijken.'

Groot probleem met mobiele contracten: onduidelijkheid

Het grote probleem met de mobiele markt is volgens Vande Lanotte niet de monopoliepositie van één speler op de mobiele markt zoals bij de energiemarkt, maar wel de 'grote onduidelijkheid' van de contracten. Dat levert volgens de minister 'grote problemen op in verband met de vergelijkbaarheid' tussen de operatoren onderling.

------------------------------------------------------------------------

Mijn mening:
Ik vind het niet meer dan logisch dat je geen opzegvergoeding moet betalen, want op deze manier kan de consument sneller overschakelen naar een goedkoper of beter tarief. Ik ben zelf even geleden overgeschakeld en heb met mijn nieuwe operator bijna geen verbinding thuis. Uiteraard wou ik terug overschakelen naar mijn vorige operator en moest ik daarvoor een boete van 150 euro betalen. Eigenlijk schandalig!

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 28th April 2012 om 19:53. Reden: eigen mening vergeten
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2012, 23:46
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Het is zeker goed nieuws dat de gsm-operatoren akkoord zijn met dit voorstel. Dit zal vele mensen hoogstwaarschijnlijk veel geld uitsparen.
Wanneer een consument niet akkoord of niet gelukkig is met zijn gsm-operator, is het niet meer dan logisch dat deze wil overschakelen. Wanneer deze consument hiervoor dan een opzegboete moet betalen, is dit echt schandalig.
Nu de opzegboetes afgeschaft worden, kan er een interessantere concurrentie ontstaan tussen de verschillende gsm-operatoren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2012, 08:53
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Ik ben hier helemaal mee akkoord. Zo'n opzegvergoeding kan hoog oplopen. Vaak weten mensen ook niet dat er aan hun operator zo'n opzegvergoeding verbonden is. Zo ken ik iemand die een tijd geleden wilde overschakelen naar een andere operator die dit niet wist. Nadat hij overgeschakeld was, krijg hij van zijn oude operator een brief dat hij zijn abonnement vroegtijdig had stopgezet en dus een fikse vergoeding moest betalen.

Het is zoals Annelies zegt: nu de opzegvergoedingen gaan verdwijnen kan er een gezonde concurrentiestrijd komen tussen de verschillende operatoren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.