actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2010, 15:27
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Siegfried Bracke sluit nieuwe verkiezingen niet uit

Siegfried Bracke sluit nieuwe verkiezingen niet uit

Als er op 12 november geen uitzicht is op een politiek akkoord rond de staatshervorming, komen er wellicht nieuwe verkiezingen. Dat zegt N-VA-Kamerlid Siegfried Bracke (N-VA) zaterdag in een interview in de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Op 12 november legt koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte (SP.A) zijn rapport op tafel. Dan zal moeten blijken of er uitzicht is op een communautair akkoord. Maar wat als dat perspectief er niet is? 'Dan zullen wij, met lood in de schoenen, aan de kiezer moeten vragen om zich nog eens uit te spreken', zegt N-VA'er Bracke. 'Niet dat dit een oplossing zal brengen, want de gegevens blijven hetzelfde. Het is ook niet ons scenario. Wij verkiezen een oplossing, maar niet aan om het even welke prijs.'

En wat als het na die verkiezingen opnieuw niet zou lukken? 'Dan kunnen we na vier maanden niet opnieuw verkiezingen uitschrijven', meent Bracke. 'We zijn geen bananenrepubliek. Neen, dan zijn er hogere instanties die het hier in onze plaats zullen komen regelen. Europa bijvoorbeeld, of het IMF. Met een ijzeren handschoen. Dan zal democratie niet de eerste bekommernis zijn, maar economie', aldus Bracke.

Bracke blikt ook terug op de preformatieopdracht van PS-kopstuk Elio Di Rupo. Volgens hem heeft Di Rupo zich 'nooit helemaal willen smijten'. 'Hij heeft wel een stevige Franstalige ploeg gesmeed. Dat kan nog problemen geven bij verkiezingen. Waarom zouden de mensen nog voor Ecolo of het CDH stemmen?.'

Bron: De Standaard Online

Mening:
Bij nieuwe verkiezingen zullen de resultaten nog extremer zijn waardoor de situatie alleen maar erger en moeilijker wordt. Het idee dat Europa directe invloed gaat krijgen op de Belgische politiek om de economie gezond te houden, is wel erg bizar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2010, 09:24
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk zit ik niet te wachten op nieuwe verkiezingen. Mocht het zover komen, dan kies ik toch weer voor dezelfde partij. Er zullen ongetwijfeld kiezers zijn die dan maar op iemand anders gaan stemmen omdat ze de situatie beu zijn.

De uitspraak van Sigfried Bracke doet mij wel de wenkbrauwen fronsen. Europa dat zich met ijzeren hand in België zal komen moeien? Economie boven democratie? Wanneer wij dan niets meer in de pap te brokken hebben, gaan wij dan stilaan naar een dictatuur?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st November 2010, 09:49
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ik denk dat ook nieuwe verkiezingen niets zullen uithalen. De huidig verkozenen moeten gewoon hun verantwoordelijkheid opnemen, vind ik. Iedereen moet water bij de wijn doen en zoveel te harder de standpunten uit elkaar liggen (wat nu echt het geval is tussen PS en NV-A) zoveel te meer water moet erbij gedaan worden lang beide kanten. Maar blijkbaar lukt dat onze politici niet. Ik begrijp het niet. Terwijl ons land sociaaleconomisch achteruit boert, er steeds meer armen zijn, asielzoekers op straat moeten leven, het klimaat opwarmt,... kiest men toch voor stilstand door maar niet tot een oplossing te (willen?) komen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st November 2010, 13:42
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
De mensen moeten altijd maar gaan kiezen maar wat is het nut daarvan als we zo snel opnieuw moeten gaan kiezen omdat de regering het niet lang uithoudt?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st November 2010, 13:43
De Ceulaer Alexander De Ceulaer Alexander is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 15
Na vele maanden onderhandelen, bemiddelen, … . Is er nog steeds geen regering. Feit is dan dat er iets moet gebeuren. Nieuwe verkiezingen worden nu naar voor geschoven door meneer Bracke. Voor het zover is moeten we natuurlijk nog wachten op de uitslag van het rapport van Johan Vande Lanotte. Dus laten we niet te snel van stapel lopen. Toch is de kans volgens mij reëel dat er bij de belangrijke twistpunten geen vooruitgang geboekt zal zijn. Hoewel elke partij Vande Lanotte een kans wil geven op slagen.
Zijn nieuwe verkiezingen dan echter de oplossing? Volgens de peilingen zou de NVA van Bart De Wever nog toenemen in percentage net als de PS van Elio Di Rupo. Dit leidt dan tot twee superpartijen in beide taalgebieden die ook allebei twee extremen zijn van elkaar.
Men kan dan blijven onderhandelen maar gaat dit iets verbeteren? Ik denk persoonlijk van niet.
Dus is het misschien niet slecht dat Europa zich gaat bemoeien om België economisch draaiende te houden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th November 2010, 01:43
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
We leven hier nu eenmaal in een apenland waar democratie slechts een vaag droombeeld is.
Verkiezingen zijn dan misschien geen oplossing, want er verandert toch niets buiten de versterking van de tegenstellingen tussen beide landsdelen, maar nog verder blijven aanmodderen zoals we nu al twee maanden doen, is absoluut geen optie. De NVA heeft gewoon gelijk als ze zeggen dat de organisatie van dit land dringend moet worden omgegooid, en ze zijn vooralsnog de énige partij die een voorstel op tafel hebben gelegd. De enigen dus ook die een vorm van een werkbaard akkoord, een compromis hebben uitgewerkt.
Als daar dan een botte "non" tegenover staat dan mogen we stilaan onze conclusies trekken.

In 2007 waren de eisen van de Vlamingen voor de Franstaligen veel te hoog en alles werd afgeblokt tot Leterme het begaf en zonder een staatshervorming, of zelfs maar een schijn van een akkoord hierover, in een regering stapte. Nu liggen de eisen van de Vlamingen nog veel hoger, en zelfs nu zien ze nog altijd niet in dat ze, door dit consequent af te blokken, in hun eigen vlees aan het snijden zijn.
Het is een beetje buigen of barsten om het zo te zeggen, bij elke arrogante weigering wordt het duidelijker dat er geen land te bezeilen valt en bij volgende verkiezingen zijn de eisen nog veel harder dan ze nu zijn, en terecht.
Het nadeel is natuurlijk wel dat als het zo lang duurt, alles langzaamaan naar de verdoemenis gaat, dat Europa het hier dan moet komen regelen vind ik wel een absoluut doemscenario, daar wil ik liefst zo weinig mogelijk mee te maken hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.